25. července 2014
Zlepšení dopravní infrastruktury v České republice, dostavba klíčových páteřních komunikací R35, D11, D8 a dalších, práce na novém zákonu o liniových stavbách, čerpání evropských dotací a příprava Operačního programu Doprava 2 – to byla hlavní témata setkání ministra dopravy Antonína Prachaře s premiérem Bohuslavem Sobotkou během jeho návštěvy na ministerstvu dopravy.
Premiér Sobotka ministru dopravy Prachařovi vyjádřil podporu v jeho činnosti směřující k ozdravení celého resortu. Nicméně hlavní část rozhovoru se týkala dostavby páteřních komunikací. Podle ministra Antonína Prachaře se může během příštích pár týdnů začít stavět chybějící úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Zrychlit přípravu má přenechání archeologického výzkumu zhotoviteli – společnosti Eurovia. O dodatku ke smlouvě už prý jedná Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Pokud nebude muset úřad na průzkum vypisovat nové řízení, ušetří tím čtyři měsíce času.
Vyřešení vlastnictví pozemků se snad chýlí ke konci
Kromě převzetí archeologického průzkumu musí rovněž ŘSD se stavební firmou dojednat dodatek o navýšení ceny stavebních prací za téměř dvacetiletou stavební přestávku, kterou si vyžádaly komplikace při výkupu pozemků. Jednání o získání pozemků by se ale již měla chýlit ke konci. Do vyjednávání s majitelkami se před několika týdny vložil královéhradecký magistrát, který schválil odkup části pozemku patřícího Jaroslavě Štrosové za téměř 1,7 milionu Kč. O druhé polovině pozemku bude radnice ještě jednat s majitelkou a zároveň sestrou Štrosové Ludmilou Havránkovou.
Sesuv na D8 se začne odstraňovat ještě letos
Další problematickou stavbou je dostavba dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, kde část rozestavěné dálnice loni při povodních zasypal podmáčený svah. Podle Antonína Prachaře by se sesuv půdy mohl začít odstraňovat ještě v letošním roce. Se stavbou dálnice se bude poté zřejmě pokračovat podle původních plánů. Zvolit alternativní trasu budované dálnice, která by se vyhnula nestabilnímu území, prý není rozumné. „Dálnice je zčásti postavená. Takovýchto výskytů geologických poruch je ve světě více, a myslím si, že se s tímto dokážeme vypořádat,“ uvedl Antonín Prachař. Podle geologického průzkumu je největším rizikem nestabilního území přebytek spodní vody. Ta se bude muset podle ministra z podloží odčerpat a následně celý svah stabilizovat horizontálními a vertikálními vzpěrami. Pokud vše půjde podle plánu, měly by sanační práce začít ještě během letoška. Přes zimu se poté budou dosavadní výsledky monitorovat. Podle Antonína Prachaře by se mělo kontrolovat především to, zda nedochází k dalším pohybům, a na základě těchto zjištění rozhodnout o další stavbě dálnice.
Experti varují před dalším sesuvem
Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah rovněž zhruba 200 metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Podle expertů je ale oblast stále nestabilní a hrozí, že pokud se urychleně nepřijmou nápravná opatření, mohou vydatnější deště způsobit podobný sesuv a ohrozit obyvatele nedalekých Litochovic.
Tomáš Johánek / čtk