Ministerstvo dopravy

Ministr spustil další personální zemětřesení v resortu

Ministr spustil další personální zemětřesení v resortu

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák minulý týden odvolal ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Davida Čermáka, Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jana Skalického a Drážního úřadu Pavla Kodyma. Podle tiskového odboru ministerstva tak reagoval na „problémy ve fungování organizací“. Novým ředitelem ŘSD jmenoval od 2. října Pavla Kočicu, ředitelství vodních cest vede Lubomír Fojtů a Drážní úřad Jiří Hanuš.

V případě Ředitelství vodních cest (ŘVC) považoval ministr situaci v organizaci pod vedením Jana Skalického za nadále neudržitelnou. Kontrola ministerstva dopravy poukázala na dlouhodobé nedostatky v činnosti této organizace. „Velké otazníky se navíc vznášejí nad některými externími službami a poradenskými smlouvami, které ŘVC pod vedením pana Skalického uzavřelo a prověřují je kontrolní orgány ministerstva dopravy,“ řekl Zdeněk Žák.

Ministr nebyl spokojen ani s fungováním Drážního úřadu (DÚ). „Úřad opouštějí odborníci, dlouhodobě vykazuje neuspokojivé výsledky a nedokázal se zhostit role vrcholné autority v oblasti bezpečnosti a certifikace, která má kromě dopadů na železnici velmi výrazný vliv i na odvětví strojírenské výroby,“ řekl. V případě Ředitelství silnic a dálnic ministr neshledal ministr zásadní manažerská pochybení, k výměně jej vedly jiné důvody. „Po vyhodnocení činnosti ŘSD jsem přesvědčen o tom, že v čele této organizace nyní potřebujeme razantního vyjednavače. Některé stavební firmy totiž stále nepochopily, že se změnila doba. Stát už není v roli obětního beránka, ale bude tvrdě hájit svoje zájmy,“ řekl Zdeněk Žák.

David Čermák k tomu uvedl, že mu Zdeněk Žák neuvedl žádné konkrétní důvody odvolání. Sdělil mu pouze, že chce vyvolat větší tlak na externí sféru, čímž podle něj patrně myslel stavební společnosti pracující na silničních zakázkách. Ministr s ním nejspíš počítá pro jinou pozici na ministerstvu dopravy.

ŘSD: hlavním úkolem hledání úspor

Od nového ředitel ŘSD ministr dopravy očekává vyjednání slev u staveb, které byly v minulosti pozastaveny kvůli nedostatku peněz, potvrdil pak ministr při jeho jmenování do funkce. Manévrovací prostor pro snížení cen však podle Pavla Kočici není příliš veliký. Stavby mají platné smlouvy, nebude proto jednoduché zhotovitele přesvědčit, aby z dohodnutých cen a termínů ustoupili.

Důvodem pro hledání úspor je podle Zdeňka Žáka to, že pokud by se výběrová řízení na tyto stavby uskutečnila dnes, stály by stavby polovinu. „Máme jedinou možnost. Buď tam nestavět nikdy a vzdát se té stavby, anebo vyjednat s těmi vysoutěženými dodavateli aspoň nějaké slevy,“ uvedl ministr. Očekává přitom, že revizí smluv by stát mohl ušetřit stovky milionů Kč. Konkrétní způsob, jakým má nový ředitel ŘSD se staviteli jednat, ale nechal na něm.

Prvním krokem, který chce nový generální ředitel uskutečnit, je vnitřní audit, který má na ředitelství najít slabá místa. „Já po pravdě řečeno nemám ještě detailní obraz o tom, jak to uvnitř této firmy vypadá,“ připustil při nástupu do funkce Pavel Kočica. Zároveň uvedl, že počítá s provedením některých personálních změn. Za nutné považuje sestavit nový tým ze současných a nových odborníků a na tento tým delegovat větší pravomoci, než mají dosud, a zároveň od nich vyžadovat i větší odpovědnost.

MD: Noví ředitelé jsou zkušení odborníci

Noví ředitelé jsou podle tiskového odboru ministerstva zkušení odborníci. Jiří Hanuš dosud působil jako vedoucí odboru drážních vozidel na Drážním úřadu a před tím byl ředitelem odboru kolejových vozidel na Českých drahách. Pavel Kočica působí jako ekonomický poradce ve stavitelství, je předsedou představenstva stavební společnosti Salla 91 a jednatelem společnosti Kovové konstrukce. Zabýval se přípravou stavebních projektů a jejich praktickou kontrolou. Lubomír Fojtů, který má vést ŘVC, je provozním ředitelem rejdařské společnosti ČSPL. Má dlouholetou praxi v řízení projektů vodní dopravy.

Změny pokračují

Dosud největší personální obměnu prosadil Zdeněk Žák v Českých drahách, které krátce po jeho nástupu opustil management v čele s dlouholetým generálním ředitelem Petrem Žaludou. Ministr v demisi se rovněž netají snahou provést personální změny v další státní organizaci – Správě železniční dopravní cesty. Spekuluje se i o možném odvolání ředitele Řízení letového provozu Jana Klase.

(spa/čtk)

spinner