Elektronické mýto v ČR

NKÚ: Smlouva na provoz mýtného systému je pro stát nevýhodná

NKÚ: Smlouva na provoz mýtného systému je pro stát nevýhodná

PRAHA (13.5.) – Náklady na vybudování a provoz elektronického mýtného odčerpaly v prvních pěti letech polovinu jeho výnosů. Vyplývá to ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Ministerstvo dopravy také uzavřelo smlouvu o zvýšení odměn pro generálního dodavatele, které bylo nevýhodné pro stát, dodal NKÚ. Mýtné pro stát smluvně provozuje firma Kapsch. Podle ní je zavádějící posuzovat výhodnost smlouvy v průběhu období, ve kterém Kapsch systém spravuje.

V letech 2007 až 2011 se na mýtném vybralo 31,3 miliardy Kč, ale náklady činily 15,6 miliardy. Výběr mýtného sice svůj účel splnil, ale stalo se tak za cenu vysokých nákladů a významného zvýšení ceny za užívání zpoplatněných komunikací, napsal NKÚ. Náklady dosáhly téměř 50 procent vybrané částky, zatímco u časových kuponů to bylo jen 7,4 procenta, upozornil úřad.

Podle generálního ředitele společnosti Kapsch Karla Feixe výsledky šetření ovlivňují náklady, které bylo nutné vynaložit na stavbu mýtných bran a vybudování celého systému. Podle původního kontraktu má Kapsch za desetiletou obsluhu systému získat 18,5 miliardy s tím, že stát za toto období vybere podle aktuálních odhadů 85 miliard Kč. Podíl, který zaplatí společnosti Kapsch, se tím má snížit na 21 procent, dodal Feix.

Ani po skončení kontraktu ale systém pro stát lacino nevyjde, připustil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Parametry smlouvy, kterou s dodavatelem uzavřelo ministerstvo v roce 2005, není možné změnit. Je nutné smlouvu nechat doběhnout do roku 2016 a současné zkušenosti promítnout do výběrového řízení na nového poskytovatele, do­dal.

Peníze do státní kasy podle NKÚ nepřineslo ani zdražování cen. „Jak v roce 2011, tak v roce 2012 došlo k navýšení mýtného o 25 procent, což se však adekvátně nepromítlo do výběru mýtného, a dokonce přineslo i další navýšení nákladů na provoz systému,“ uvedl NKÚ. Důvodem jsou podle kontrolorů mimo jiné nižší sazby mýtného pro vozy emisní třídy Euro V. Dopad tohoto opatření vyčíslilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na 685 milionů v roce 2011 a pro rok 2012 ho odhadlo na 815 milionů Kč. Negativní vliv slev na výběr mýtného potvrdil i Kapsch.

NKÚ také zjistil, že ŘSD firmě Kapsch za roky 2007 až 2011 vyplatilo 499,5 milionu Kč za poplatky, které nebyly zahrnuty ve smlouvě. Má jít o poplatky za zprostředkování platby mýtného kartou – takzvané disážio, jejichž hrazení nařídil státu soud. Podle Hampla původní smlouva počítala s mnohem menším objemem bezhotovostního platebního styku, než jak tomu ve skutečnosti bylo. ŘSD dále podle NKÚ začalo zjišťovat a vyúčtovávat uniklé mýtné s tříletým zpožděním.

(čtk)

spinner