Ministr dopravy

Novým ministrem by se měl stát Antonín Prachař

Novým ministrem by se měl stát Antonín Prachař

Jako nového ministra dopravy navrhlo hnutí ANO generálního ředitele dopravní a logistické společnosti Omega servis Holding Antonína Prachaře. Bude-li do funkce jmenován, chce urychleně řešit zejména výběr nového provozovatele registru vozidel, což je problém, který úřad pod vedením současného ministra v demisi Zdeňka Žáka zanedbal. Antonín Prachař to uvedl minulý týden. Revidovat by se podle něj měl i návrh na rozšíření kamionového mýtného na celou síť silnic prvních tříd.

„Budeme se velmi vážně zabývat parametry výběrového řízení, která vypsal ministr Žák v demisi,“ řekl dále Antonín Prachař. Až bude nová vláda jmenována, bude se muset tímto problém zabývat jako prioritním, protože může mít negativní dopad na celou řadu lidí a vrátit proces registrace aut o rok zpět, uvedl. Tendry na provozovatele centrálního registru vozidel a správu dopravních agend na ministerstvu vypsal úřad teprve na konci loňského listopadu. Už v březnu přitom končí smlouva se současnými poskytovateli – Telefónikou O2 a společností ICZ. Pokud z tendru do té doby nevzejde nový provozovatel, bude muset úřad prodloužit smlouvu s nynějšími, což zpravidla nebývá pro státní instituce výhodné.

Vybrat nového provozovatele by se mohlo během tří měsíců podařit, uvedl dříve Antonín Žák s tím, že úřad tak bude mít ještě měsíc k dobru pro případné komplikace. Podobný scénář by ale mohl fungovat pouze tehdy, pokud by se proti výsledkům výběrového řízení neodvolal některý z uchazečů, což je v posledních letech stále častější jev. Řešení takovýchto případů u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pak trvá zpravidla měsíce.

Kromě problematiky registru vozidel se chce Antonín Prachař rovněž přednostně věnovat otázkám rozšiřování mýtného systému pro nákladní vozidla a autobusy. Rozšíření poplatků na celou síť silnic prvních tříd schválila vláda v demisi začátkem prosince s tím, že konečné slovo bude mít právě nastupující kabinet. Prioritou by měl být ekonomický efekt, uvedl Antonín Prachař s tím, že mýtné výnosy z komunikací, o které se má síť zpoplatněných silnic rozšířit, musí být vyšší než náklady na provoz systému. Pokud by tomu bylo naopak, nemá smysl do takového v žádném případě vstupovat, dodal.

Kromě těchto aktuálních otázek je podle Antonína Prachaře potřeba řešit i letitý problém s nedokončenou páteřní sítí komunikací a kvalitou dopravní sítě. V nákladní dopravě je podle něj potřeba podporovat intermodální dopravní systémy, kdy jsou celé kamiony nebo jen nákladní kontejnery po části trasy přepravovány po vodě nebo železnici.

(čtk)

spinner