Výkonové zpoplatnění komunikací

O budoucí podobě mýtného systému může rozhodnout ještě současná vláda

O budoucí podobě mýtného systému může rozhodnout ještě
současná vláda

PRAHA (7.10.) – O budoucnosti tuzemského mýtného systému po skončení smlouvy se společností Kapsch by mohla rozhodnout ještě současná vláda premiéra Jiřího Rusnoka. Materiál s návrhy jak pokračovat po roce 2016 jí předloží ministerstvo dopravy. Dokument počítá s pěticí řešení od ponechání současné sítě zpoplatněných komunikací až po jeho rozšíření na silnice druhé a třetí třídy. Zavedení poplatků podle ujetých kilometrů i pro osobní automobily návrh nepředpokládá. To ale může vláda změnit a výkonové zpoplatnění pro osobní automobily připojit.

„Materiál je v současnosti v meziresortním připomínkovém řízení. Do vlády jej budeme chtít předložit do konce října. Záleží pak na vládě, kdy bude bod nového mýtného systému po roce 2016 projednán," uvedl Novák. Ministerstvo dopravy žádnou z nabízených variant nedoporučilo, bude tak zcela na rozhodnutí vlády, zda se síť zpoplatněných silnic rozšíří a případně zda se do ní zařadí silnice druhé a třetí třídy.

S rozhodnutím o budoucí podobě mýtného systému je ale potřeba spěchat. Návrh variant řešení předkládá dopravní resort kvůli častým změnám na ministerském postu s ročním zpožděním. Kvůli předpokládané délce veřejné soutěže a velkého rizika odvolání neúspěšných uchazečů o mnohamiliardovou zakázku je podle odborníků nutné výběrové řízení vypsat nejpozději na konci příštího roku. Při pozdějším vyhlášení soutěže by hrozilo, že se ji nepodaří uzavřít včas, a bude nutné situaci řešit provizorně pomocí dodatků ke smlouvám, jak se to stalo i v roce 2006 s firmou Kapsch.

„Snaha současného kabinetu návrh projednat určitě je," řekla mluvčí vlády Jana Jabůrková. Zdali se to podaří, ale bude záviset na výsledcích připomínkového řízení. Zájem na tom, aby se přípravou zakázky zabýval už současný kabinet, má i ministerstvo dopravy, které připustilo, že na řešení této problematiky už nezbývá příliš mnoho času.

Časovému presu odpovídají i lhůty jednotlivých kroků, které mají podle ministerstva dopravy vést k vypsání výběrového řízení. Ještě do konce letošního roku chce vypsat výběrové řízení na projektového manažera, který dokumentaci k tendru připraví a zároveň vybrat pracovní skupinu, která bude na projekt dohlížet a postará se o rozvoj nového mýtného systému. Základní parametry zakázky na výběr nového poskytovatele mýtného by pak měly být hotové do poloviny příštího roku.

Jednotlivé navrhované varianty rozšíření mýtného systému:

a)bez dalšího rozšíření;

b)rozšíření o síť silnic I. třídy s vysokou efektivitou výběru mýta o rozsahu cca 1000 km;

c)rozšíření o celou síť silnic I. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií;

d)rozšíření o celou síť silnic I. třídy, vybrané úseky silnic II. a III. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií;

e)rozšíření o celou síť silnic I., II. a III. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií

(čtk)

spinner