9. prosince 2004
V České republice byl minulý týden slavnostně zahájen prodej látky AdBlue, která je nezbytná pro plnění emisních limitů norem Euro 4 a 5 (viz DN 40/04) u vozidel, jejichž motory pracují s využitím systému SCR (selektivní katalytické reakce). Na zatím jediném místě – čerpací stanici OMV v Prostějově-Žešově – látku minulé pondělí natankovala první dvě vozidla. Česká republika se tak po Rakousku a Německu stala třetí zemí, kde AdBlue prodává. „Pro společnost OMV je velkou ctí být prvním, kdo tuto technologii do České republiky přináší. Je to důležitá součást naší strategie, která počítá do konce roku 2007 s uvedením 67 čerpacích stanic AdBlue, a to po celé Evropě,“ řekl při slavnostním zahájení prodeje ředitel mezinárodní sítě čerpacích stanic OMV Klaus-Jürgen Schneider. Podle ředitele OMV ČR Karla Slepicky bude v České republice deset z nich. Zatímco emisní limity normy Euro 4, která vstoupí v platnost v příštím roce, mohou ještě výrobci splnit za pomoci technologie recirkulace výfukových plynů („systém ERG“), pro dosažení limitů normy Euro 5 bude nezbytně nutné zavést selektivní katalytickou redukci („systém SCR“) a do výfukových plynů přidávat 32,5procentní roztok močoviny, který se označuje jako AdBlue. Protože se však někteří výrobci vozidel rozhodli využívat systém SCR i pro vozidla s motory Euro 4, stává se vytvoření dostatečně rozsáhlé sítě čerpacích stanic s AdBlue skutečně aktuální otázkou již dnes. Močovina vyráběná průmyslovou syntézou amoniaku a oxidu uhelnatého je již dlouho využívána pro snižování škodlivin například v energetice. Široké uplatnění nachází také jako hnojivo, přísada do krmiv, dále v lékařství, v textilním průmyslu či při výrobě pryskyřic. Manipulace s látkou AdBlue je pro řidiče jednoduchá – tak jako dnes tankují pohonné hmoty, stejně budou čerpat i AdBlue, pouze do jiné nádrže. Podle informací OMV vyloučí 35 nových vozidel s motory pracujícími na principu SCR/AdBlue stejné množství pevných částic jako jedno vozidlo bez této technologie před deseti lety a sedm vozidel využívajících AdBlue vyloučí stejné množství oxidů dusíku jako jedno současné vozidlo. Pro dopravce může být nejzajímavější skutečnost, že při používání AdBlue výrobci očekávají snížení spotřeby pohonných hmot až o sedm procent. Pro mezinárodní dopravce bude mít ekonomický význam i to, že vozidla Euro 4, a především Euro 5 mají mít výhodnější sazby mýta v Německu. Na druhou stranu si firmy musí pečlivě propočítat, zda je pro ně urychlený nákup nové a dražší techniky skutečně finančně výhodný. Přínos nové technologie pro životní prostředí je však evidentní. Oproti stávající normě Euro 3 přinese snížení emisí oxidů dusíku minimálně o 30 (Euro 4) až 60 procent (Euro 5) a snížení emisí pevných částic nejméně o 80 procent (Euro 4 i 5); také objem emisí CO2 by se měl současně snížit až o sedm procent. (lan)