11. srpna 2005
Vláda v polovině července schválila strategický dokument Dopravní politika České republiky pro léta 2005 až 2013, na jehož přípravě se významně podílel i Svaz dopravy ČR. O tom, jak Svaz dopravy hodnotí konečnou podobu nové dopravní strategie, jsme hovořili s jeho výkonným ředitelem Petrem Kašíkem.
„Jakou měrou se Svaz dopravy ČR podílel na tvorbě nové Dopravní politiky?“ „Svaz dopravy ČR se na vypracování nové Dopravní politiky průběžně podílel předkládáním připomínek odborných sekcí, které obecně vzato směřovaly k její co největší konkretizaci, a to s vědomím, že pro členy svazu to bude znamenat nutnost přistoupit na řadu kompromisů. Nová Dopravní politika vyjadřuje kompromis mezi koncepcí trvale udržitelného rozvoje na jedné a jednotlivými dopravními odvětvími na druhé straně a mezi těmito odvětvími navzájem. Koncepce Dopravní politiky je s ohledem na její základní východisko, kterým je trvale udržitelný rozvoj, zaměřena na omezení neudržitelného růstu silniční dopravy a harmonizaci dopravního trhu jako celku. Kamionová doprava stále roste, o tom není pochyb. V rámci EU se však podařilo dospět k politické shodě, že je nutné nárůst silniční dopravy zastavit. Avšak snažit se o to takovým absurdním způsobem, jaký představuje nedávno poslaneckou sněmovnou schválený zákaz předjíždění kamionů na dálnicích, nepovažuji za vhodné řešení. Provoz na dálnicích by měl být regulován značkami a na dodržování této regulace by měla důsledně a v dostatečném počtu dohlížet policie. Je skutečností, že v rámci optimalizace nákladů se sklady automobilového průmyslu přestěhovaly do kamionů a většina obchodních řetězců má své logistické sklady v blízkosti dálnic bez napojení na železnici. Pokud má dojít k harmonizaci dopravních odvětví, je nutné začít s budováním multimodálních logistických center tak, aby bylo možné u většiny obratu zboží efektivně naplňovat scénář ,přístav – železnice – silnice-rozvoz ke koncovým zákazníkům‘. Svaz dopravy proto plánuje na konec léta pracovní misi do Německa, Dánska a Švédska, která by měla detailně prozkoumat činnost několika takových multimodálních logistických center.“
„Co se pro Svaz dopravy ukázalo v koncepci nové dopravní strategie jako největší problém?“ „Největším problémem se ukázala být nedostatečná konkretizace cílů, a zejména strategie dopravní obslužnosti ve veřejném zájmu. Dopravci totiž potřebují přesně vědět, co je potřeba vybudovat a kolik to bude stát. Hlavním úkolem dopravní politiky státu je garance udržitelné dopravy, která objednavatelům dopravy a dopravcům zajistí výhled do budoucna, na jehož základě by mohli stavět svá rozhodnutí. Pokud panuje politická shoda v tom, že má být některý druh dopravy z hlediska střednědobé strategie omezen, což v současné době padá na silniční dopravu, musí být pro realizaci omezení dán určitý čas. Pokud budou rozhodnutí přicházet neočekávaně ze dne na den, mohou mezi provozovateli dopravy a státní správou vznikat konflikty, které budou ke škodě celé společnosti. Příkladem nezbytnosti konkrétních informací může být nedávné vládní usnesení, jímž byl schválen program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn (s indikativním cílem dosáhnout do roku 2020 podílu spotřeby zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě ve výši minimálně deseti procent). Dopravci totiž potřebují jasné záruky, aby do takovéhoto druhu dopravy investovali. Potřebují vědět, zda se jim to vyplatí, jaké jsou podmínky, za nichž mají investovat.“
„Jaké konkrétní informace potřebují dopravci vědět, aby pro ně takovýto podnik nebyl příliš rizikový?“ „Problém je například s plynovými plničkami, které jsou velmi drahé. Je proto třeba vědět, kdo je bude provozovat. Dále je nutné uzavřít dohodu se zástupci plynárenského průmyslu, kteří se zaváží, že zajistí určitý počet těchto plniček. Ministři průmyslu a obchodu, dopravy a životního prostředí by proto měli do konce srpna jednat se společností Transgas a regionálními distribučními plynárenskými společnostmi o uzavření dobrovolné dohody, která stanoví účast plynárenství na výstavbě sítě plnicích stanic na zemní plyn. Ministr financí by měl navíc zajistit, aby výše spotřební daně pro stlačený zemní plyn a zkapalněný zemní plyn pro dopravu byla nejvýše na úrovni minimální spotřební daně stanovené směrnicemi EU, a to až do roku 2020. Ministr dopravy by měl zachovat systémovou podporu rozvoje obnovy vozidel městské hromadné dopravy a veřejné linkové autobusové dopravy s pohonem na zemní plyn – příspěvek na pořízení autobusů na stlačený zemní plyn – i po roce 2007. Krajům a městům s hromadnou dopravou vládní usnesení doporučuje zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou veřejnou hromadnou dopravu.“
„Velkým problémem rozvoje dopravy jsou finance; jaké jsou podle Svazu dopravy možnosti pro jejich získávání?“ „Svaz dopravy podporuje alternativu zvýšení podílu ze spotřební daně, který by se vracel zpátky do dopravy tak, jako je tomu v celé Evropě. V současné době podporujeme také politiku získávání finančních prostředků z podílu hrubého domácího produktu a formou PPP projektů. Důležité je rovněž dohlížet a zabraňovat tomu, aby se penězi zbytečně mrhalo, aby se stavěly stavby, jejichž význam není podložen analýzou zátěžových proudů. V každém případě však Svaz dopravy opakovaně zdůrazňuje, že investice do dopravní infrastruktury jsou největším multiplikátorem růstu HDP, který je přímo spojen se zaměstnaností. Pokud k nim nedojde, bude to mít dopad na celou společnost.“
„Jaké je stanovisko Svazu dopravy k novele zákona o spotřební dani, která zrušila osvobození od daně z minerálních olejů dodávaných pro vodní dopravu na území ČR?“ „Svaz dopravy vydal k novelizovanému zákonu o spotřební dani, kterým bylo od 1. července letošního roku zrušeno osvobození od daně týkající se minerálních olejů dodávaných pro vodní dopravu na území ČR, s výjimkou soukromé rekreační plavby, negativní stanovisko. Prezidenti svazů průmyslu a dopravy zaslali premiérovi a ministru dopravy dopisy s žádostí o nápravu. Navíc byl prostřednictvím poslanecké iniciativy podán návrh, jehož schválení by znamenalo návrat k výměru spotřební daně pro vnitrozemskou vodní dopravu, jaký byl k 30. červnu letošního roku. Ministerstvo financí je toho názoru, že k výše uvedenému pozměňovacímu návrhu by se spíše mělo vyslovit ministerstvo dopravy, a Svaz dopravy proto netrpělivě čeká na jeho vyjádření.“ Petr Jechort