6. března 2014
Ministerstvo dopravy připraví do konce srpna plán na otevírání trhu železniční dopravy. Měl by obsahovat způsob, jak vznikne nezávislý železniční regulátor a jakým způsobem se bude řešit převod nádraží z Českých drah na správce kolejí. Informoval o tom ministr dopravy Antonín Prachař. Právě zvládnutím těchto kroků podmiňuje nové vedení resortu případný vstup konkurenčních železničních dopravců na dotované rychlíkové tratě.
„Ministerstvo dopravy může vypsat tendry na linky. Ale ministerstvo dopravy je stát a stát je zároveň vlastníkem Českých drah," uvedl Prachař. Dokud v Česku neexistuje institut nezávislého regulátora, vystavuje se tím podle něj ministerstvo při případném vypsání soutěží hrozbě, že bude ze strany neúspěšných dopravců napadáno za to, že není nezávislé.
Podle majitele Student Agency Radima Jančury ale regulátor není potřeba k tomu, aby se mohly vypsat soutěže na dotované tratě. Než vybraný dopravce začne jezdit, uplynou dva roky a do té doby je hodně času na to, aby regulátor vznikl, upozornil Jančura. Podle brněnského podnikatele jde pouze o záminku, která blokuje otevření trhu. Deregulace by přinesla cestujícím vyšší kvalitu, nižší jízdné a úspory státnímu rozpočtu, dodal Jančura, který prostřednictvím RegioJetu konkuruje Českým drahám na trati z Prahy do Ostravy.
Pět tratí určených k soutěžím připravilo předchozí vedení ministerstva s tím, že první linky by se měly začít soutěžit koncem loňského roku. Mělo jít o spoje z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a spojení Liberce s Ústím nad Labem. Vypsání soutěží na tyto linky se nyní pravděpodobně výrazně zdrží a pravděpodobně bude pozměněn i harmonogram postupného otevírání železničního trhu, který schválil předchozí kabinet.
Revize harmonogramu ale podle vedení ministerstva neznamená, že do konce roku 2019, kdy končí smlouva mezi ministerstvem a ČD, nebudou žádné nové soutěže na dotované rychlíkové spoje vypsány. Případné soutěže úřad stále zvažuje, uvedl první náměstek ministra Milan Feranec. Smlouva s drahami, kterou podepsal exministr Gustav Slamečka, totiž ministerstvu během desetileté platnosti umožňuje postupně otevřít konkurenci až 75 procent trhu.
Ideální pro efektivní trh na železnici není podle ministra ani to, že České dráhy vlastní nádražní budovy, které by logicky měly patřit Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta nyní spravuje koleje. Tento převod se musí dokončit a není možné, aby část infrastruktury vlastnil dopravce a část správce tratí, řekl Prachař. Problémem je stanovit, co všechno se bude převádět a za jakou cenu, aby se úřad vyvaroval toho, že bude osočován z nedovolené podpory Českých drah. Ministerstvo proto bude před konečným rozhodnutím chtít získat vyjádření Evropské komise, dodal ministr.
Nejhlasitějším kritikem převodu je právě majitel RegioJetu Jančura. „Pokud se tak stane, okamžitě podáme žalobu na krajský soud a podnět k Evropské komisi kvůli nedovolené podpoře," uvedl již dříve. Dráhy by proti ostatním dopravcům byly podle něj zvýhodněné tím, že stát za miliardy korun prodává jiné státní organizaci majetek, který už fakticky vlastní.
Soupis majetku, který by se mezi organizacemi měl převést, je podle obou státních firem prakticky hotový. Celkem by dopravce za prodej budov a pozemků mohl získat šest až sedm miliard korun. Kromě ministerstva dopravy musí ale pro uskutečnění transakce získat podporu vlády.
(čtk)