6. března 2013
PRAHA (6.3.) – Počet dotačních podprogramů, prostřednictvím kterých se v Česku čerpají peníze z Evropské unie na dopravní výstavbu, klesne. Na místo sedmi dílčích programů, takzvaných prioritních os, budou v příštím dotačním období 2014 až 2020 jen tři. Umožní to snáze přesunout peníze mezi projekty. Na diskusním setkání k rozvoji dopravní infrastruktury to řekl ředitel odboru fondů EU na ministerstvu dopravy Marek Pastucha.
Největší část peněz bude podle ministerstva směřovat do první prioritní osy, která bude zahrnovat výstavbu a modernizaci železničních tratí, vodních staveb a obnovu vozidel na železnici. Druhá prioritní osa bude obsahovat silniční stavby, které jsou součástí plánované sítě evropsky významných staveb TEN-T, v rámci třetí osy budou dotace směřovat na silniční stavby, které nejsou v síti TEN-T.
Bude-li počet prioritních os nižší, bude možné dosud nevyčerpané peníze snáze přesunovat mezi projekty. „Umožní nám to připravovat i problematické projekty, jako je například stavba jezu v Děčíně," uvedl zástupce ministerstva dopravy.
Příprava této stavby na Labi je sice dopravní prioritou české vlády, její vybudování je ale nejisté. Od roku 2010 trvá proces hodnocení dopadu stavby na životní prostředí (EIA), ve kterém ministerstvo životního prostředí opakovaně vrátilo dokumentaci k jezu k přepracování.
Pokud bude v jedné ose železnice i voda, bude možné zařadit děčínský jez do seznamu staveb financovaných z EU, doplnil Pastucha. Pokud by se následně jez nepostavil, bylo by snadné dotace přesunout na některý ze železničních projektů.
Prioritní osy v nynějším Operačním programu doprava jsou daleko konkrétnější. Samostatnou osu mají silnice a železnice zařazené i nezařazené do sítě TEN-T. Pátá osa se například týká pouze rozvoje pražského metra a modernizace systémů řízení silniční dopravy na území hlavního města.
(čtk)