Investice do dopravní infrastruktury

Prachař: Dopravní infrastruktura dostane možná příští rok ještě přidáno

Prachař: Dopravní infrastruktura dostane možná příští rok ještě
přidáno

PRAHA (23.6.) – Vláda by mohla příští rok přidat do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastrukturu (SFDI) 12 miliard korun. V České televizi to řekl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Dostavba dálnice D8, narušená sesunutým svahem, má podle něj pokračovat na jaře příštího roku a termín dokončení předpokládá v letech 2016 nebo 2017. Stavbaři termín dostavby D8 přes České středohoří už několikrát posunuli, naposledy se mluvilo o polovině roku 2016.

Podle Prachaře má SFDI na rok 2015 zajištěno 44 miliard korun stejně jako letos, bez prostředků z evropských fondů. Fond by mohl získat dalších zhruba 12 miliard. „Tyto prostředky nejsou v tuto chvíli ještě schváleny do rozpočtu, nicméně vláda se zavázala, že v okamžiku, kdy budou připraveny projekty a bude pravomocné stavební povolení, tak vláda je připravena finanční prostředky do Státního fondu dopravní infrastruktury zvýšit," uvedl ministr, podle něhož tyto peníze půjdou z domácích zdrojů.

Prioritou pro ministerstvo dopravy na příští rok je podle Prachaře dokončení dálnice D11 na Hradec Králové. Chce se také vrátit k dostavbě dálnice D8, kterou narušil nestabilní svah u Litochovic na Litoměřicku, jenž před rokem zavalil rozestavěnou dálnici a poničil ji. Jak svah zabezpečit, měla napovědět geologická studie, která měla být hotová do konce června. Prachař uvedl, že nestabilitu svahu způsobuje větší množství spodní vody. „Primárně se musí udělat odvodnění svahu. Chceme to udělat do konce letošního roku, přes zimu monitorovat svah a na jaře se na tu stavbu vrátit," řekl ministr, který kvůli problémovému úseku nechce měnit trasu D8, jak navrhovali ekologové. Pokud se svah podaří stabilizovat, šéf resortu dopravy předpokládá dokončení dálnice na sever směrem do Německa v letech 2016 nebo 2017.

Ministr také připustil, že jeho úřad uplatní penále v plné výši za zpoždění rekonstrukce dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině, které podle něj nyní dosáhlo už více než 220 dní. O problému Prachař prý dvakrát jednal i se španělským velvyslancem, neboť Španělsko je největším investorem ve společnosti OHL ŽS, která se na rekonstrukci tohoto úseku D1 podílí. Penále za zpoždění renovace klíčové české dálnice je milion korun za každý den a může dosáhnout výše až 30 procent ceny díla. „Uplatníme ji v celé výši," uvedl Prachař, podle něhož toto zpoždění už nelze dohnat a finanční postih pro firmu může být zhruba 220 až 230 milionů korun.

(čtk)

spinner