27. října 2014
Ministr dopravy Antonín Prachař čelí v poslední době kritice své práce nejen ze strany opozice, ale také například od premiéra Bohuslava Sobotky či ministra financí Andreje Babiše. On sám si je některých nedostatků vědom, zejména v souvislosti s personální situací v Ředitelství silnic a dálnic, spekulace o svém možném odvolání z funkce však odmítá. „Tyto spekulace škodí celému resortu, je pak velmi obtížné přivést na ministerstvo kvalitní odborníky,“ prohlásil minulý týden.
Situace ve vedení ŘSD, které vede pověřená ředitelka, je podle ministra dočasná, není ideální a je potřeba ji v co nejbližší době změnit. Antonín Prachař ale odmítl říci jakýkoli termín, do kdy by mohlo být známé jméno řádného ředitele této státní firmy. „V tuto chvíli jsem velmi opatrný a budu hledat osobnost, která bude řídit tuto instituci dlouhodobě,“ uvedl. Podle něj taková osobnost, která by byla připravena ŘSD dlouhodobě řídit, mezi kandidáty v nedávno zrušeném výběrovém řízení na šéfa ŘSD nebyla. Kromě generálního ředitele bude podle Prachaře nutná revize současného vedení v některých krajských závodech ředitelství silnic. Ani zde prý totiž není situace ideální a stává se, že některé zakázky zadávané krajskými pobočkami ŘSD, nejsou zadávány tak, aby to odpovídalo představám ministerstva.
Projektový manažer k mýtu bude známý brzy
Ministr dopravy Antonín Prachař také minulý týden oznámil, že ještě tento týden chce zveřejnit výsledek tendru na projektového manažera, který státu pomůže s výběrem nového provozovatele elektronického mýtného systému. Samotná soutěž na nového poskytovatele elektronického mýtného poté, co skončí smlouva se společností Kapsch, se tak dá ještě stihnout. „Máme ještě dva roky a dva měsíce před sebou,“ uvedl ministr. Podle odborníků jsou ale termíny pro vypsání výběrového řízení na obří tendr v hodnotě mnoha miliard Kč napjaté a případná odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) by mohly znamenat vynucené prodloužení smlouvy s nynějším poskytovatelem. Projektový manažer má podle ministra dopravy za úkol především zpracovat analýzu technologického vývoje v této oblasti v příštích deseti letech a jejich možné využití v systému výběru mýtného. Naopak politické rozhodnutí o tom, které silnice zpoplatnit, úkolem manažera není. Následně má manažer vypracovat zadávací dokumentaci k budoucímu výběrovému řízení na provoz elektronického mýta. Otázkou zůstává, zdali bude stát požadovat veškeré služby od jednoho poskytovatele, jak je to v současnosti, nebo půjde cestou rozdělení na logické celky. „Půjde například o oblast provozu technologie, bankovních služeb, auditu a služeb pro dopravce,“ dodal ministr.
Nový zákon pomůže výstavbě dopravní infrastruktury
Další novinkou z resortu dopravy je věcný záměr zákona o liniových stavbách, který ministr dopravy poslal minulý týden do připomínkového řízení. Tento zákon, jehož záměr je inspirován německou právní úpravou, by měl výrazně zkrátit dobu mezi plánem stavby a její realizací, která je dosud v ČR neúnosně dlouhá. Cílem návrhu je zefektivnit proces povolovacího řízení k liniovým dopravním stavbám, aniž by dotčené subjekty ztratily možnost se k nim vyjádřit a prosazovat své zájmy.
Tomáš Johánek