ČR/Sasko

Premiér Rusnok: Dálnici D8 lze dokončit v roce 2015

Premiér Rusnok: Dálnici D8 lze dokončit v roce 2015

Rozestavěný úsek dálnice D8 bude podle názoru českého premiéra Jiřího Rusnoka možné dokončit v roce 2015. Významná komplikace v podobě červnového sesuvu půdy by tak zřejmě nemusela ohrozit řádný termín dokončení stavby, jak se obávají odborníci. Minulý týden to po jednání se saským premiérem Stanislawem Tillichem v Praze uvedl dosluhující premiér Jiří Rusnok. Dostavbu dálnice označil za klíčový úkol.

„Děláme vše pro to, aby snad již konečný termín 2015 byl dodržen, přestože v průběhu povodní došlo na jednom místě ke komplikacím v důsledku sesuvu půdy. Ale pracujeme na tom, aby tato věc neznamenala nějaký další odklad dokončení této klíčové spojnice mezi oběma zeměmi,“ prohlásil Jiří Rusnok. Sesuv půdy sice podle něj dostavbu prodraží, ale vláda by si s tím měla poradit. „Jsem přesvědčen o tom, že technicky vzato se dá věc zvládnout, byť to samozřejmě zvýší náklady stavby. Nedá se nic dělat,“ řekl.

Dálnice D8 spojuje Prahu přes saskou metropoli Drážďany s Německem, významný úsek na české straně však stále chybí. Stavbu narušil v červnu sesuv svahu o rozměrech 200 × 500 metrů na rozestavěnou dálnici nad obcí Litochovice. Náklady na nápravu se budou údajně pohybovat v řádech stovek milionů Kč, přesně je však vyčíslí až geotechnický průzkum. Jiří Rusnok předpokládá, že vláda se dostavbou dálnice bude brzy znovu zabývat. Od ministerstva dopravy a životního prostředí požaduje detaily aktuálního stavu; po sesuvu se hovořilo i o možnosti vést dálnici jinudy. Dostavba chybějícího úseku dálnice měla stát asi čtyři miliardy Kč, v letošním roce na ni bylo připraveno 1,7 miliardy.

Pro zlepšení železničního spojení

Český premiér a jeho saský protějšek Stanislaw Tillich hovořili také o modernizaci železničního spojení mezi Prahou, Berlínem a Hamburkem. Jiří Rusnok v této souvislosti zdůraznil význam železničního koridoru Berlín – Drážďany – Praha – Brno – Vídeň. „Aby se vrátil v celé své délce na mapu transevropských železničních tratí, uděláme společně vše, abychom toho dosáhli,“ řekl.

Stanislaw Tillich oznámil, že po jednání s německou Deutsche Bahn je jasné, že do roku 2017 by měl být modernizován úsek Drážďany – Berlín, aby na něm mohly vlaky jezdit dvousetkilometrovou rychlostí. Podle Stanislawa Tillicha byla do strategického plánu modernizací zahrnuta i trasa Drážďany – Praha a Sasko podle něj bude vyvíjet tlak na brzké zlepšení a zrychlení vlakového spojení. „Chceme tedy zvýšit svůj tlak, aby se infrastruktura z dob železné opony zlepšila. Spojení do Prahy je pro nás velmi důležité,“ řekl. Avizoval také ochotu rozšiřovat společné využívání vnitrozemské plavby po Labi.

Německá spolková země Sasko, která sousedí s Českou republikou, má 4,2 milionu obyvatel. Česká republika pro ni podle Stanislawa Tillicha představuje dlouhodobě jednoho z nejdůležitějších obchodních partnerů.

(spa/čtk)

spinner