17. listopadu 2014
Česká republika nezíská z evropských fondů žádné peníze na vnitrozemskou vodní cestu, dokud nevyřeší výstavbu plavebního stupně Děčín. Evropská komise (EK) navíc požaduje, aby minimálně do roku 2016 byla vnitrozemská vodní doprava vyřazena z připravovaného operačního programu Doprava II. Informoval o tom ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. O podmínkách čerpání peněz z evropských fondů na dopravní infrastrukturu přitom Česko s EK stále jedná.
Jednání nejvíc blokuje právě spor o vodní dopravě v ČR. „Momentálně je podpora vnitrozemské vodní dopravy v ČR tím nejspornějším bodem při jednáních s EK. Vize EK je, aby se do roku 2016 vnitrozemská doprava v ČR z evropských zdrojů vůbec nefinancovala. Teprve pokud budeme po roce 2016 schopni prokázat ekonomickou efektivitu a připravenost výstavby plavebního stupně Děčín, mohla by se udělat změna textu operačního programu a financovat i vnitrozemské vodní cesty,“ prohlásil Tomáš Čoček s tím, že na tento postoj EK nechce česká strana zatím přistoupit. „Myslíme si, že nemá smysl čekat na vyřešení Děčína,“ dodal.
Nedořešený spor o vodní dopravu má pro Česko ještě jeden negativní dopad. Oddaluje se totiž definitivní schválení podmínek pro čerpání dotací na dopravní infrastrukturu. „Původní vize byla, že ke schválení dojde na přelomu roku, nejpozději v lednu 2015. Evropská komise se však nyní kloní k termínu pozdní jaro 2015,“ upozornil Tomáš Čoček, podle nějž by to mohlo způsobit problémy s financováním některých investic. Ohroženy nejsou jen peníze z operačního programu, problémy prý budou i s financováním prostřednictvím nástroje pro propojení Evropy – Connecting Europe Facility (CEF). Jde o speciální balík evropských peněz, z nichž má Česko pro následující roky k dispozici 1,1 miliardy €. Většina (90 procent) je určena na projekty železniční infrastruktury, zbylých deset procent má jít na projekty vodní dopravy. „Těch deset procent pro vodní dopravu je spíš teoretických, protože i zde platí postoj EK, že dokud nebude dořešen Děčín, tak v ČR nechce dotace do vodní dopravy poskytovat vůbec,“ podotkl Tomáš Čoček s tím, že dořešení plavebního stupně v Děčíně není záležitostí nejbližší doby.
Dlouhá léta připravovaná rekonstrukce plavebního stupně v Děčíně má umožnit celoroční provoz nákladních lodí po dolním Labi dále do Německa. Práce na přípravě jsou prioritou současného vedení Ředitelství vodních cest, projekt však od počátku naráží na ostrý odpor ekologů. Česká republika bude mít v novém programovém období v rámci operačního programu Doprava II k dispozici 4,7 miliardy €, které půjdou využít na zlepšení dopravní infrastruktury. Česko jimi může financovat například výstavbu a modernizaci železničních tratí či silnic a dálnic, o penězích pro vnitrozemské vodní cesty se jedná.
(čtk)