3. září 2013
PRAHA (3.9.) – Ministerstvo dopravy by mělo v příštím roce hospodařit se zhruba 50 miliardami Kč oproti letošním 46 miliardám Kč. K 36 miliardám, které resortu v návrhu pro příští rok přisoudilo ministerstvo financí, má přibýt dalších 13,6 miliardy Kč, které nejsou v návrhu zahrnuty. Jde o evropské peníze, které se na stavby silnic a železnic nepodaří vyčerpat letos, a které proto budou převedeny do příštího období, a dále o pravidelnou dotaci 2,6 miliardy Kč na financování regionální železniční dopravy. Informoval o tom mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
„Bude -li rozpočet schválený v navrhované výši, umožní nám to dokončit projekty, které tu máme (projekty z evropského Operačního programu doprava I). Měli bychom ale velké problémy začít nějakou větší stavbu z čistě národních peněz a měli bychom obtíže se zahájením spolufinancování staveb z Operačního programu doprava II.," uvedl Neřold. Ministr Zdeněk Žák se tak na jednání vlády pokusí pro tento účel získat navíc další peníze v objemu jednotek miliard korun.
„Máme připravenu zásobu náhradních projektů pro čerpání evropských fondů, tak aby ČR nepřišla o peníze, které může z Bruselu získat. Za jednu korunu od českých občanů tak získáme až čtyři koruny navíc na dopravní stavby. To je rozhodně lepší filosofie, než slepě šetřit, a de facto se tím připravovat o peníze," uvedl Žák. Zároveň řekl, že by resortu prospělo oprostit se od každoročních politických a resortních střetů při sestavování státního rozpočtu a naopak výstavbu a údržbu komunikací plánovat dlouhodobě.
Nevyčerpané peníze za předchozí roky se do příštích rozpočtových období v rámci ministerstva dopravy převádí běžně. „Málo kdy jde ale o tak vysokou částku, jakou je letošních 11 miliard korun,“ připustil Neřold. Důvodem, proč v současném návrhu nejsou zahrnuty i dotace na regionální železnici, jsou podle Neřolda změny ve výplatě těchto peněz. Předchozí kabinet je chtěl vyplácet jednotlivým krajům přímo prostřednictvím rozpočtového určení daní. Nyní se ale situace vrátila k původní podobě, kdy tyto peníze do krajů putují přes účty ministerstva dopravy.
Kromě peněz určených pro kapitolu ministerstva dopravy směřují do dopravy další desítky miliard, které jsou určené přímo na výstavbu a údržbu silnic, tratí a vodních cest a které jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Na jeho účtu nakonec podle Neřolda skončí právě 11 miliard Kč převedených z letoška.
(čtk)