Evropská unie

Siim Kallas hledá kompromisní řešení pro kabotáž

Siim Kallas hledá kompromisní řešení pro kabotáž

Nejpozději letos v červnu chce Evropská komise předložit návrh na regulaci kabotáže v celé Evropské unii. Při únorových diskusích se zástupci zájmových svazů – evropského spedičního svazu CLECAT, Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a Evropské rady odesílatelů ECS – již evropský komisař pro dopravu Siim Kallas představil pět možných rámcových scénářů liberalizace kabotážního trhu.

Upozornil je nicméně na skutečnost, že jde pouze o ideové koncepty, nikoli o definitivní podobu strategie. Jednotlivé „balíčky kabotážní politiky“ pokrývají různé varianty od drobných úprav stávajících pravidel (balíček č. 1) až k naprostému uvolnění kabotáže, po němž by se dopravci vůbec nemuseli řídit sociální legislativou země, v níž dopravu realizují (balíček č. 5).

O obou těchto extrémech již ovšem zúčastněné strany nebudou dále vůbec jednat. Evropská komise je totiž rozhodnuta počet prázdných jízd snížit na minimum, což by při pouze drobných úpravách dnešních předpisů nebylo možné. Navíc je komisař Siim Kallas do té míry realista, že nebude prosazovat plnou liberalizaci ani v Evropském parlamentu, ani při jednáních s představiteli členských států.

Realistický je balíček č. 3

Kompromisním řešením, na kterém hodlá Evropská komise dále pracovat, je zřejmě balíček č. 3, který kabotáž pojímá jako „návaznou dopravu na mezinárodní dopravu“ (linked cabotage) a jako prostředek k omezení prázdných jízd při cestě zpět do domovské země. Stejně jako dosud by dopravcům mělo být umožněno provádět dopravu v zahraničí ve lhůtě sedmi dnů. Zrušit se má omezení na tři kabotážní jízdy, během týdne by tedy dopravce mohl uskutečnit libovolný počet zakázek.

Nadto hodlá Evropská komise umožnit i kabotážní jízdy nezávislé na mezinárodních dopravách (non-linked cabotage). Dopravce by měl mít dovoleno vyslat do zahraničí vozidlo s řidičem a v rámci stanovené lhůty (uvažuje se o 60, ale i 182 dnech) realizovat neomezené množství zakázek. V tomto režimu by měl ovšem řidič podléhat sociálním předpisům (zejména pak pracovnímu právu včetně ustanovení o minimální mzdě) země, v níž by kabotážní jízdy provozoval.

Plány Evropské komise zatím zástupce evropské silniční lobby příliš nepřesvědčily. Většina účastníků diskusí návrhy Evropské komise odmítla.

spinner