17. prosince 2012
Evropský komisař pro dopravu Siim Kallas požaduje, aby všechny železniční společnosti do roku 2023 oddělily správu železniční sítě od provozu osobní a nákladní dopravy. To by podle něj zjednodušilo vstup nových dopravců na trh. V rozhovoru pro list Financial Times Deutschland Siim Kallas v listopadu uvedl, že je připraven návrh v tomto duchu předložit v prosinci.
„Bez oddělení by další otevírání trhu konkurenci ve skutečnosti vůbec nezvýšilo,“ řekl Siim Kallas. Podle jeho návrhu by stále ještě integrované společnosti, mezi něž se řadí třeba i německá Deutsche Bahn, byly do doby, než se rozdělí, donuceny vytvořit „čínskou zeď“ mezi svými dopravními aktivitami a operacemi v oblasti železniční sítě. Tok peněz mezi dráž-ním provozem a správou sítě by byl rovněž omezen, dodal komisař.
Noví dopravci narážejí na bariéry
Siim Kallas již dříve uvedl, že noví hráči budou mít těžkou situaci na trhu železniční dopravy, kde mohou zavedení státní dopravci využívat vládní peníze na podporu svého podnikání. V České republice od roku 2003 působí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která vznikla v rámci liberalizace dopravního trhu oddělením od původní státní organizace České dráhy. Stará se mimo jiné o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železnici. Působí také jako investor výstavby tratí. V loňském roce pracovala s rozpočtem přes 35 miliard Kč a poprvé od vzniku vykázala zisk, zhruba dvě miliardy Kč.
(čtk)