10. října 2014
BRUSEL/PRAHA (10.10.) – Nový slovenský europoslanec Maroš Šefcovič, kterého navrhl budoucí prezident Evropské komise J.C. Juncker za komisaře pro dopravu, zvládl předepsané slyšení v Evropském parlamentu podle ohlasů nad očekávání úspěšně. Při svém slyšení designovaný eurokomisař jasně uvedl, že stejně jako jeho předchůdce, dosud úřadující Siim Kallas nebude tolerovat žádné silniční poplatky, jež budou v rozporu s evropským právem.
Potvrdil, že při silnějším financování dopravních infrastruktur uživateli nevede žádná cesta kolem. Proto nehájí pochybnosti, pokud jde o silniční poplatky. V zásadě je zatížení, odvozené od vzdálenosti smysluplnější než řešení pomocí vignet. V každém případě však musí být při zvyšování poplatků vyloučen jakýkoliv druh diskriminace. Otázky kolem plánů s německým mýtným kladli při tříhodinovém slyšení poslanců především ti ze sousedních zemí Německa. Ve svých vystoupeních opět nepřímo dokázali, že odpor v Nizozemsku a Rakousku vůči plánům německého ministra dopravy jednostranně zatížit zahraniční řidiče není oslaben.
Více než tři hodiny absolvoval kandidát na komisaře EU pro dopravu a vesmírné lety před poslanci z výborů pro dopravu a pro průmysl slyšení formou otázek a odpovědí. Přitom udělal vysloveně dobrý dojem. „Po necelých dvou týdnech zacvičení měl více věcných vědomostí než jeho předchůdce po pěti letech“ bylo slyšet v chodbách Evropského parlamentu.
Ve skutečnosti Slovák přesvědčil velkou znalostí faktů a navíc hodně ceněnou formou, jak odpovídal. V protikladu k předchůdci Kallasovi, kterého mělo charakterizovat odměřené chování „grandseigneura“, uplatnil Šefcovič v jednání se členy parlamentu překvapující srdečnost. Pozorovatelé, kteří se účastní slyšení všech designovaných komisařů, hovoří „o dosud nejpřesvědčivějším představení“. Europoslanci se zdají být se svým „protihráčem“ v Komisi navýsost spokojeni. Projevilo se to v dlouhé pochvale, kterou si Šefcovič po svém představení vysloužil. Mluvčí jednotlivých frakcí v dopravním výboru následně doporučili potvrzení kandidáta do funkce v Evropské komisi.
Šefcovičův přesvědčivý vstup byl nicméně poznamenán skutečností, že mu to poslanci, hlásící se o slovo, vysloveně usnadnili. I když bylo známo a přesedajícím zasedání německým Zeleným Michaelem Cramerem několikrát opakováno, že každý poslanec má k dispozici pro svou otázku a odpověď designovaného komisaře tři minuty, mnozí poslanci formulovali značné množství tak podrobných otázek, že přitom vyčerpali více než polovinu, někdy dokonce tři čtvrtiny času, daného pro intervenci. Pro krátkost času, jež zbyla na odpověď, nemohl Šefcovič reagovat podrobněji a spíše si mohl vybrat ty snazší části.
Ve věci kabotáže hovořil slovenský kandidát o „citlivém tématu“, na které bude chtít zcela nově pohlížet. Slíbil přitom vícekrát „jasná a jednoduchá pravidla“. Opakovaně ale zmínil, že v současnosti jede po Evropě jeden ze čtyř kamionů prázdný a jen dvě procenta všech transportů se realizuje přes kabotážní systém. Bylo zřejmé, že zde je pro další potřebná jednání. Několikrát byl rovněž dotázán na společný evropský letový prostor, který členské státy neuskutečňují, ačkoliv se k tomu zavázaly. To musí prý frustrovat všechny, kteří věří na evropskou leteckou dopravu. Avšak to jediné, co může a také chce učinit, je znepokojovat vlády členských zemí žalobami o neplnění smluv.
A vyslovil ještě další velmi jasné prohlášení vůči členským státům EU – bude prý velmi energeticky dbát na to, aby částky, určené jednotlivým zemím byly také skutečně investovány. Pokud je nechají ležet, budou je muset Bruselu vrátit. „Naše prostředky jsou velmi omezené, než abychom je mohli prohrát“. I toto jasné stanovisko přineslo kandidátovi uznalé mručení europoslanců.
Ing. Jiří Kladiva