8. prosince 2013
Na konci listopadu by měl být definitivně připravený návrh směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva, která se má zasadit o zpřístupnění těchto paliv pro běžné spotřebitele. Směrnice je součástí iniciativy s názvem Čisté zdroje pro dopravu.
Jejím hlavním cílem je podpořit využívání alternativních paliv, přispět k omezení závislosti EU na fosilních palivech a snížit produkci skleníkových plynů. Až 84 procent ropy se totiž do Evropy dováží, přičemž výdaje za ropné produkty v roce 2011 vzrostly až na jednu miliardu € denně, což má negativní dopad na obchodní bilanci. Alternativní paliva přitom nejsou příliš rozšířená. Asi devět milionů vozidel jezdí na LPG, jeden milion na CNG (stlačený zemní plyn) a pouhých 500 automobilů využívá vodíkový pohon.
Největší překážkou je chybějící infrastruktura
Za největší překážku v procesu zavádění alternativních paliv je považována chybějící infrastruktura čerpacích a dobíjecích stanic a absence společných technických standardů v rámci EU. Zatímco benzin a naftu řidiči natankují takřka na každém rohu, síť LPG stanic v EU stále není rovnoměrná, CNG lidé načerpají po celé Evropě jen asi u tří tisíc výdejních míst a vodík na pouhých 120 stanicích. „Důvodů, proč rozvoj dopravy na alternativní pohon probíhá pomalu, je celá řada. Samozřejmě jde o problém málo rozvinuté infrastruktury, která nicméně musí odrážet místní podmínky, ale důležitá je nepochybně i komunikační strategie směrem k potenciálním zákazníkům,“ uvedla europoslankyně Olga Sehnalová, která je členkou Výboru pro dopravu a cestovní ruch. Poslankyně dále považuje za důležité zaměřit se na další překážky, kterými jsou nesrovnatelně vyšší nákupní ceny zejména elektrických vozidel, jejich přetrvávající omezení a vývoj v oblasti technologie baterií.
(tj)