21. října 2004
Podnikatelskou misi do čínských měst Peking a Šanghaj uskutečnil na přelomu srpna a září Svaz dopravy ČR. Největší pozornost její účastníci věnovali jednáním s partnerskou Čínskou asociací pro komunikaci a dopravu (CCTA). Právě ona by totiž měla být prostředníkem pro členské firmy Svazu dopravy, které budou chtít v Číně uzavřít konkrétní obchodní smlouvy.
Zástupci svazu se při jednání s představiteli CCTA seznámili s celkovou strukturou dopravního trhu v Číně. Zástupce generálního sekretáře asociace Qunjie Zhang informoval českou delegaci o tom, že celý sektor veřejné dopravy v Číně spravuje stát a všechny druhy pozemní dopravy kontroluje ministerstvo dopravy.
Druhým bodem programu byla návštěva společnosti Capital Taxi Co., Ltd., která byla založena v roce 2000 jako silné spojení dvou velkých, státem vlastněných podniků: Shou Qi Group a Beijing Tourist Car Company. Společnost nabízí čtyři hlavní okruhy služeb: pronájem a prodej vozidel a jejich údržbu a prodej ropných produktů.
Capital Taxi vlastní přes 6000 vozidel včetně autobusů pro státní návštěvy, vyhlídkových autobusů, značkových taxíků či vozidel k pronajmutí. Kromě toho společnost řídí pět opraven vybavení a techniky a třináct čerpacích stanic. Její celkové jmění přesahuje 1,1 miliardy CNY.
V Šanghaji mise Svazu dopravy navštívila společnost Shanghai Maglev Transportation Development Co. Ltd. (SMTDC), která byla založena se základním jměním tří miliard CNY. Vyvrcholením exkurze byla jízda jejím unikátním vysokorychlostním magnetickým vlakem, který na třicetikilometrovém úseku dokáže vyvinout rychlost až 431 km/h, takže jej urazí za osm minut. Cena zpáteční jízdenky činí 106 CNY (asi 13 USD).
Další šanghajskou zastávkou byla společnost Shanghai Jiaotong Daewoo Express Transportation Co., Ltd., provozující meziměstskou linkovou autobusovou dopravu. Společnost byla založena v roce 1996 se základním kapitálem 2,5 milionu USD a stala se první společností, v níž stát spojil domácí a zahraniční kapitál.
Další autobusový dopravce – společnost Shanghai BA-Shi – provozuje klasické městské linky a na objednávku jednotlivých firem také rozváží jejich pracovníky do a ze zaměstnání. Firma provozuje 300 autobusů a má 320 zaměstnanců. Majitelem firmy je z 90 procent stát. Celou Šanghaj obsluhuje okolo 800 autobusů, což při 14 milionech obyvatel není mnoho.
(jet)