9. března 2013
Ačkoliv hospodářská recese pokračuje a postihuje stále více i dopravní obor, podnikatelé se snaží udržet si alespoň špetku optimismu. Na tiskové konferenci po skončení valné hromady oborového sdružení dopravců – Svazu dopravy České republiky – to minulý týden zdůraznil prezident organizace Ing. Jaroslav Hanák. Do pražského hotelu Olympik na setkání podnikatelů v dopravě zamířili nejen zástupci členských firem, ale také ministr dopravy Zbyněk Stanjura, předseda senátu Milan Štěch a další hosté.
Podnikatelé jednali o aktuálních problémech, které obor dopravy trápí, a hledali cesty k nápravě. Situace v dopravě podle Jaroslava Hanáka není vzhledem k vývoji hospodářství jednoduchá a z průzkumů Svazu dopravy vyplývá značná opatrnost dopravců, pokud jde o budoucnost podnikání v tomto oboru. Vedle hospodářské recese pokládají dopravci za jeden z hlavních problémů stav infrastruktury v České republice. „Podpoříme jakékoli kroky, které povedou ke zlepšení stavu v této oblasti,“ řekl Jaroslav Hanák. „Nejhorší oblastí dopravní infrastruktury je příprava staveb – jestliže příprava stavby může trvat devět až jedenáct let, je to velmi tristní situace. A to nejen na silnici, ale překvapivě i na železnici, kde většinou potřebné pozemky vlastní stát. Na příštím zasedání tripartity bude infrastruktura jedním z klíčových bodů jednání. Chceme, aby ministr informoval o připravenosti staveb a oznámil priority výstavby v následujících letech,“ řekl dále Jaroslav Hanák.
Nejnižší ceny jsou cesta k bídě
Valná hromada jednala také o aktuálním vývoji v oblasti veřejné dopravy. Důležité bylo zejména téma přípravy výběrových řízení na dopravce podle nových pravidel Evropské unie, které probíhá ve všech krajích. Podle Jaroslava Hanáka je třeba důkladně zvážit, zda má být při výběru dopravců tím hlavním kritériem nejnižší cena. „Myslím si, že nejnižšími cenami tak leda prohrabeme k bídě, a stejně nemají objektivně vypovídající hodnotu, ani u dopravních staveb, ani v zakázkách ve veřejné dopravě,“ řekl.
V železniční dopravě pokládají dopravci za hlavní problém otázku ceny za dopravní cestu. „Na železnici u nás existují velké rozdíly ve srovnání s Evropou, máme velmi nízké ceny pro dopravu osobní a neuvěřitelně vysoké ceny pro nákladní dopravu. Pan ministr nám přislíbil, že se tento problém řešit bude, protože je to nezbytné pro konkurenceschopnost nákladní dopravy a vůbec její logického zapojení do dopravních procesů. Osobní doprava je výrazným způsobem podhodnocena a tento problém bude třeba řešit se spoluodpovědností krajů,“ uvedl Jaroslav Hanák.
Za další velký problém pokládají dopravci silniční hospodářství a jeho údržbu. Podle Jaroslava Hanáka se na valné hromadě dopravci s ministrem dopravy dohodli na jednání za účasti odborů o problematice silničního hospodářství.
Podpora technickému vzdělávání
Valná hromada podnikatelů se dále vyjádřila i k situaci ve vědě, výzkumu a inovací. Svaz k této problematice zpracoval radikální materiál a předloží ho na příští zasedání tripartity. „Myslím, že to vyvolá obrovskou diskusi,“ poznamenal Jaroslav Hanák. Mezi další témata valné hromady Svazu dopravy ČR patřily vzdělávání a problematika rozvoje technické školství. „Budeme žádat, aby vláda na příští tripartitě v dubnu předložila zákon o vysokých školách. Pro naše firmy jsou učni technických oborů a techničtí středoškoláci životně důležití pracovníci, kteří na trhu chybí,“ řekl v této souvislosti Jaroslav Hanák.
Pavel Toman