28. prosince 2014
Vláda má prostřednictvím řídicího výboru Českých drah prověřit připravenost železničního dopravce na zajištění provozu při mimořádných situacích a nepříznivých klimatických podmínkách. Minulý týden ji k tomu ve svém usnesení vyzvala Poslanecká sněmovna po debatě o ledové kalamitě, která výrazně zasáhla provoz v Česku na počátku prosince.
Sněmovna naopak neschválila výzvu vládě, aby zajistila plné odškodnění klientů drah, které kalamita poškodila. Řada poslanců v rozpravě kritizovala špatnou komunikaci drah s cestujícími ohledně situace na tratích, ale řadových pracovníků se zastávali. Někteří také popisovali svoje obtížné cestování do Prahy, kam jeli kvůli schůzi sněmovny. Například Leo Luzar řekl, že základem celého problému byl nedostatek informací a tato katastrofa je signálem, že ČD nezvládly krizovou komunikaci.
Problém je prý v komunikaci mezi SŽDC a ČD
Podle nového ministra dopravy Dana Ťoka je problém v komunikaci mezi ČD a Správou železniční dopravní cesty. Ujistil však, že jeho ministerstvo bude dbát na to, aby taková krizová komunikace fungovala co nejlépe. Zaměstnanci drah podle něj odvedli obrovský kus práce. Ministr zopakoval, že první prosincový den za zhruba 100 minut namrzla celá elektrická železniční síť. V pohybu podle něj bylo 600 vlaků, přičemž v kalamitě zůstalo stát 120 souprav, ve kterých bylo na tratích asi 20 tisíc cestujících. Celkově však kalamita zasáhla na 100 tisíc cestujících.
Návrh na prověření připravenosti drah vznesl poslanec Ludvík Hovorka. Jeho další návrhy ale sněmovna neschválila. Byla mezi nimi například výzva vládě, aby přehodnotila odměny vrcholového vedení Českých drah. Neprošlo ani jím navrhované usnesení, aby vláda uložila zajistit drahám dostatečný počet dieselových lokomotiv, které by v nepříznivých podmínkách zajistily provoz některých důležitých vlaků.
(čtk)