16. září 2014
PRAHA (16.9.) – Vláda premiéra Bohuslava Sobotky schválila časový plán otevírání železničního trhu v dálkové osobní dopravě. Harmonogram počítá s tím, že do konce roku 2020 budou moci dopravci soutěžit o provozování celkem šesti státem dotovaných rychlíkových linek. Otevřený tendr na první linku mezi Plzní a Mostem by mohl být vypsán ještě letos na podzim, nový provozovatel by na ní mohl začít jezdit na přelomu let 2016/2017.
Vládou schválený materiál obsahuje upravený časový plán soutěží, popisuje kroky, které by měly umožnit řádně a za rovných podmínek soutěžit dotované služby a zároveň vymezuje dopravní služby, na kterých se předpokládá přímé zadání veřejných služeb Českým drahám. Jedná se zejména o linky s mezinárodním přesahem a dále linky, u kterých se prioritně soutěž v tomto období nepředpokládá. „Postupné a regulované otevírání trhu v dálkové dopravě přinese vyšší kvalitu poskytovaných služeb, efektivní vynakládání prostředků a vyšší kvalitu pro cestující,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař.
Časový plán liberalizace je nastaven tak, aby bylo možné na tyto veřejné služby čerpat prostředky z Operačního programu doprava 2014–2020. Vzhledem k tomu, že prioritou MD je zvýšit komfort cestování na české železnici, chce MD dopravcům umožnit, aby v soutěžích mohli využít evropské peníze na pořízení kolejových vozidel.
V Evropské unii zatím objednatelé veřejné dopravy na železnici nemají právní povinnost dotované služby soutěžit a přístup v různých zemích se liší. Část objednatelů v ČR i v EU (např. v Německu, v Nizozemí, ve Švédsku) k nabídkovým řízením přistoupila. Jiné trhy veřejných služeb na železnici (např. v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku) zůstaly zcela nebo převážně uzavřené.
Časový plán otevírání českého železničního trhu schválila vláda v červnu 2011. V návaznosti na zprávu o postupu liberalizace uložila v září 2013 vláda ministrovi dopravy podat další informace do konce srpna letošního roku. Doposud bylo uskutečněno jedno nabídkové řízení. Přihlásili se do něj dva uchazeči, z nichž jeden ale nesplnil podmínky, a soutěž s jediným zájemcem musela být v souladu se zákonem o veřejných zakázkách zrušena. MD se na základě analýzy aktuálního stavu v železniční dopravě domnívá, že je třeba pokračovat v postupném otevírání železničního trhu.
Podmínkou otevírání trhu je podle ministerstva vzájemné uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci tak, aby cestující na stejné trase mohli využívat všechny spoje, byť by byly zajišťovány konkurenčními společnostmi. Kromě vlastních tarifů se proto musí budoucí dopravci zavázat k tomu, že budou uznávat i společný tarif. Ten by měl vycházet z tarifu ČD, aby bylo možné udržet soudržnost dopravních služeb, uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.
Kromě tras, které by se měly v dohledné době otevírat, uvádí ministerstvo dopravy v materiálu i trasy, které by bylo kvůli zachování přepravních služeb vhodné i nadále objednávat pouze u Českých drah. Jde o trasy mezinárodních expresů z hlavního města na Slovensko přes Ostravu i Vsetín, trasu z Německa přes Ústí Nad Labem, Prahu a Brno dále do Rakouska a na Slovensko, nebo o trasu z Rakouska a Slovenska přes Břeclav, Brno, Ostravu a dále do Polska. Z rychlíkových tratí pak jde například o spojení Praha – České Budějovice – Rakousko, nebo o trasu Brno – Břeclav – Otrokovice – Olomouc .
Tomáš Johánek