Elektronické mýto

Vláda schválila rozšíření mýtného na všechny silnice prvních tříd

Vláda schválila rozšíření mýtného na všechny silnice prvních tříd

PRAHA (4.12.) – Vláda schválila možné rozšíření mýtného pro kamiony a autobusy na všechny silnice prvních tříd po roce 2016, kdy vyprší stávající smlouva se společností Kapsch. Informoval o tom Martin Novák, mluvčí ministerstva dopravy, které materiál předložilo. Rozhodnutí kabinetu v demisi zatím není definitivní. Přípravy na rozšíření zpoplatněné sítě sice začnou, konečné slovo o podobě elektronického mýtného bude však mít nová vláda.

V současnosti se výkonové mýtné vybírá na dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných úsecích silnic první třídy. Technologií, kterou budou silnice prvních tříd zpoplatněné, ani zvyšováním sazeb se kabinet v demisi nezabýval.

Ministerstvo dopravy nyní začne pracovat na příslušné legislativě, která rozšíření plateb umožní a začne s přípravou tendru na nového poskytovatele mýtného systému, uvedl Novák. Variantu rozšíření mýtného pouze na silnice prvních tříd ministerstvo dopravy kabinetu doporučilo s tím, že zavedení poplatku na silnicích druhých a třetích tříd by bylo ekonomicky nevýhodné.

„Zpoplatnění zbytku silnic prvních tříd a zároveň vynechání silnic nižších tříd z povinnosti platit mýtné způsobí přesun kamionové dopravy právě na tyto komunikace, které nejsou pro těžkou dopravu vhodné," upozornil Pavel Přibyl z Dopravní federace, která sdružuje ekologické organizace zabývající se rozvojem dopravy. Podle něj mýtný systém nemůže pouze vybírat peníze, ale má sloužit rovněž jako regulátor dopravy, kterou má pomoci vytlačit z míst, kde není žádána.

Problém s objížděním placených úseků se podle Nováka nyní bude muset vyřešit jiným způsobem než plošným zavedením mýtného na komunikacích nižších tříd. Už v minulosti dopravní resort argumentoval, že průjezd kamionů obcemi mohou regulovat obce samy prostřednictvím dopravních značek.

Částečnou změnu v budoucnu nicméně schválená varianta umožňuje. Pokud by se problém s objížděním ukázal jako zásadnější, bude ve spolupráci s konkrétními obcemi možné uvažovat o zpoplatnění konkrétního úseku silnice druhé nebo třetí třídy, kterou dopravci prokazatelně používají jako objízdnou trasu, dodal mluvčí.

(čtk)

spinner