4. listopadu 2004
Zatímco objem produkce finálních výrobců z řad členů českého Sdružení automobilového průmyslu se loni (v tržbách) meziročně snížil o 6,3 procenta, stejně jako jejich objem exportu (-4,7 procenta), dodavatelé z řad členů sdružení vykázali zvýšení objemu výroby o 10,6 procenta a objemu exportu o 19,7 procenta. Na konferenci Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v České republice a na Slovensku to minulý týden v Brně uvedl prezident Sdružení AP a předseda dozorčí rady Škoda Auto, a. s., Vratislav Kulhánek.
Jestliže ještě v roce 1999 se v rámci Sdružení AP podíleli dodavatelé na celkovém objemu produkce (219 302,4 milionu Kč) jen z 45,95 procenta a finalisté z 53,50 procenta, loni se již podíl dodavatelů zvýšil na 55,28 procenta. Hodnota celkového objemu výroby přitom vzrostla na 334 279,8 milionu Kč.
Význam dodavatelů se podle Vratislava Kulhánka zvyšuje i z hlediska exportu – v roce 1999 činil jejich podíl 38,29 procenta (při celkové hodnotě 154 353,4 milionu Kč), ale loni již dosáhl 52,24 procenta (při celkové hodnotě 255 523,7 milionu Kč).
Tržby z vlastní výroby všech firem automobilového průmyslu (tedy i mimo Sdružení AP) v České republice loni podle Vratislava Kulhánka dosáhly hodnoty 397 956 milionů Kč, což v rámci celého průmyslu ČR (2 058 293 milionů Kč) představuje 19,33 procenta. Celkem 145 členských firem Sdružení AP se na těchto tržbách v současnosti podílí zhruba z 85 procent.
Na celkovém exportu České republiky v loňském roce (1 371 810 milionů Kč) se český automobilový průmysl podílel 21,71 procenta (297 789,7 milionu Kč). Většina exportu českého autoprůmyslu – více než 75 procent – směřuje do zemí Evropské unie.
Český automobilový průmysl je v EU již delší dobu
K letošnímu vstupu České republiky do Evropské unie Vratislav Kulhánek poznamenal, že „český automobilový průmyslu je v EU již delší dobu“. Je to podle něj dáno především jeho vlastnickou strukturou (74,29 procenta členů Sdružení AP má zahraničního partnera a 24,56 procenta soukromého vlastníka), exportní orientací, zapojením do mezinárodních organizací a harmonizací norem a legislativy s výrobci v zemích EU.
V letošním roce Sdružení AP očekává, že jako celek vykáže zvýšení ekonomických ukazatelů zhruba o šest procent. V případě výrobců příslušenství očekává zvýšení o 7,9 procenta a u finálních výrobců o 1,2 procenta. K dalšímu nárůstu by mělo dojít po náběhu výroby automobilky TPCA v Kolíně.
Význam automobilového průmyslu zdůraznil i ministr průmyslu a obchodu Milan Urban, který konferenci zahájil. Odvětví označil za pilíř českého hospodářství.
Generální ředitel agentury Czech-Invest Radomil Novák ve svém vystoupení upozornil mimo jiné na skutečnost, že součástí strategie agentury je i podpora investic s vysokou přidanou hodnotou.
Situaci automobilového průmyslu na Slovensku přiblížil viceprezident Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR) a generální ředitel akciové společnosti Auto-Martin Milan Novotný. Obor se podle něj v současnosti stává nejdynamičtěji se rozvíjejícím odvětvím a hnací silou slovenské ekonomiky. „Rozhodnutí dalších dvou světových výrobců automobilů – PSA Peugeot Citroën a Hyundai KIA – vybudovat své výrobní závody v naší zemi, vedle již vyrábějícího Volkswagenu Slovakia, spolu s rozvojem sítě dodavatelů komponentů znamená, že Slovensko se v současnosti stává nejvýznamnější automobilovou zemí ve střední Evropě,“ řekl Milan Novotný.
Zatímco do roku 1991 dodávalo 35 slovenských výrobců pro podnik Škoda a produkce státem vlastněných podniků měla nízkou kvalitu, v současnosti je automobilový průmysl podle Milana Novotného považován za „rozvojový a konverzní program slovenského průmyslu“. Na 130 slovenských společností působí jako dodavatelé automobilového průmyslu a 75 dodavatelů je součástí nákupní sítě výrobců automobilů.
V loňském roce dosáhla produkce slovenského automobilového průmyslu hodnoty 6,8 miliardy €, a to při meziročním nárůstu o více než 50 procent a 25,4procentním podílu na celkové průmyslové výrobě země. Významný je i podíl automobilového průmyslu na exportu SR – loni představoval 31,6 procenta celkového vývozu.
Slovensko bylo ještě v roce 1996 na 15. místě na světě v ukazateli
počtu vyrobených automobilů na tisíc obyvatel. Do roku 2000 však postoupilo na 10. místo. Předpokládá se, že v roce 2005 se dostane na šesté místo a po roce 2008 bude mít největší produkci automobilů na tisíc obyvatel na světě, řekl Milan Novotný.
Milan Frydryšek