15. prosince 2013
BRUSEL (14.12.) – Členské země EU zatím nenašly shodu v otázce míry omezení výroby tradičních biopaliv, které by mělo podpořit přechod k používání jejich nové generace. Podle Pavla Šolce, náměstka českého ministra průmyslu, se některým zemím zdál kompromisní návrh litevského předsednictví málo, jiným naopak moc ambiciózní. „Zatím se tedy nic nemění. Nicméně je v tom výrazně aktivní Evropský parlament a nepochybně bude další tlak na to, aby došlo ke změně směrnice," řekl Šolc.
Podle evropských pravidel z roku 2008 má v roce 2020 z obnovitelných zdrojů pocházet deset procent energie v dopravě. Před pěti lety se předpokládalo, že těchto deset procent budou tvořit z největší části právě biopaliva, tehdy ještě bez rozlišení. Tradiční biopaliva jsou vyráběna z potravinářských plodin, jejich nová generace z alternativních zdrojů jako jsou mořské řasy či odpadky. Nyní se v EU vyjednává o přechodu z tradičních biopaliv k nové generaci především kvůli snaze omezit skleníkové plyny, které vznikají z rostoucího užívání zemědělské půdy k výrobě biopaliv.
Europoslanci schválili návrh, podle něhož mají v roce 2020 pokročilá biopaliva představovat nejméně 2,5 procenta spotřeby. Klasická paliva by ve stejném roce měla tvořit šest procent energie spotřebované v osobních a nákladních autech. Kompromisní návrh připravený pro jednání členských zemí zněl k roku 2020 sedm procent biopaliv vyrobených z plodin využitelných pro potravinářské účely. Litevské předsednictví navrhovalo také větší podporu využití elektrické energie v dopravě, jak při využívání elektromobilů, tak v železniční dopravě.
ČR byla podle Šolce připravena podpořit kompromis navržený litevským předsednictvím, který snižoval původní návrh Evropské komise i požadavky europarlamentu. „Domnívali jsme se, že je to rozumný způsob jak přežít a zajistit co nejmenší dopady do cen. Podpořit kompromis byla bezpečnější cesta, jak zajistit aby nedošlo ještě k horším dopadům," uvedl náměstek. Většina zemí však byla proti kvůli „nízkým ambicím" litevského návrhu směrem k biopalivům druhé generace. „Jiné státy to nepodpořily naopak z důvodů vysokých ambicí a obav z dopadů do cen pohonných hmot,“ poznamenal Šolc.
Připomněl také, že technologie výroby biopaliv druhé generace je v Evropě rozšířena jen minimálně a v ČR zatím není dostupná vůbec. Podle něj tak v důsledku nedohody unijních zemí hrozí oživení návrhů Evropského parlamentu, které by měly ještě vyšší dopady na ceny.
(čtk)