14. prosince 2022, lan
14.12. - První přívaly sněhu opět zaměstnaly silničáře a pracovníky technických služeb. Ti často neví, kam dřív skočit, kterou silnici posypat dřív a kam poslat sněžné pluhy. Jedním z řešení jsou hyperlokální senzory meteorologických podmínek od startupu Agdata City. Kromě úspory času a dokonalejšího plánování zimní údržby totiž dokážou obcím a městům ušetřit za sezónu více jak 10 % prostředků určených na zimní údržbu, které v konečném součtu mnohdy představují i vyšší statisíce korun. Zasílání oznámení na občany v reálném čase navíc snižuje riziko pádů a zranění spojených s tvorbou náledí.
Výhod hyperlokálních senzorů je hned několik. Dají se instalovat naprosto všude a data o počasí a přírodních podmínkách zasílají do systému kontinuálně. U lokalit, které jsou zejména v zimních měsících častými místy dopravních nehod z důvodu nepříznivého počasí a tvorby ledovky, je tak možné v reálném čase monitorovat počasí, které přeje vzniku nebezpečných jevů. Silničáři nebo technické služby ve spolupráci se zodpovědným odborem tak mohou vozovku prakticky okamžitě ošetřit posypem, aktivovat výstražné značky nebo řidiče o nebezpečí informovat.
„Zpravidla se jedná o místa, kterými projíždí velké množství aut, ale nejsou pod drobnohledem, jako jsou třeba průjezdy lesem nebo otevřené pláně či kopce, kam se na vozovku jednoduše nafouká sníh z polí a luk. Po instalaci senzorů technické služby v reálném čase ví, jaký úsek je nutné sypat a kde ještě není údržba nutná. Podle našich dat mohou samosprávy tímto způsobem ušetřit více jak 10 % soli či jiného používaného posypu,“ uvedl Lukáš Musil, obchodní ředitel a spoluzakladatel startupu Agdata City, který se věnuje hyperlokálnímu monitoringu počasí a ovzduší.
Projekt Agdata City v loňském roce zažil druhou zimu a s tou i ostrý provoz svých senzorů ve městech a obcích, které zimní údržba každoročně trápí. Mezi ně patří i Trhový Štěpánov, kde jsou velké výškové i klimatické rozdíly mezi více a méně frekventovanými lokalitami. Pomocí hyperlokálních senzorů se podařilo optimalizovat trasy sypacích vozů a zásahy provádět včas a efektivně. Snížení objemu používaného posypového materiálu v konečném důsledku šetří i životní prostředí.
„Zajímavostí je, že úspora neprobíhá pouze u posypového materiálu, ale i u provozu samotných vozů, které jsou opatřeny našimi GPS, a tak jsou jejich trasy on-line zaznamenávány přímo v platformě Agdatacity. V momentě, kdy máme data o tom, kde je potřeba provést zimní údržbu, tak je možné plánovat trasy tak, aby se spotřebovalo co nejméně pohonných hmot. To opět dokáže ušetřit nemalé částky z obecních a krajských rozpočtů,“ dodal Lukáš Musil.
Zimní údržba se netýká jen silnic, ale vztahuje se i na náledí na chodnících, které každoročně způsobuje nepříjemné a vážné úrazy. Agdata City mají od obcí pozitivní zpětnou vazbu na využití systému hyperlokálních senzorů měřících počasí i v této oblasti. Systém navíc umožňuje zasílají oznámení nejen samotným obcím, ale i přímo občanům, kteří se tak v reálném čase dozví, kde se vytváří náledí a kterou cestou raději nejezdit či nechodit.
(lan)
Foto: Agdata City