Martin Kupka: Prioritou je spolupráce s obcemi a městy na finální podobě Pražského okruhu

Martin Kupka: Prioritou je spolupráce s obcemi a městy na finální podobě Pražského okruhu

24.9. - V návaznosti na souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí (tzv. EIA) pro severní úseky Pražského okruhu svolal ministr dopravy Martin Kupka setkání se zástupci stavbou dotčených středočeských obcí a městských částí Prahy. Diskuse nad případnou změnou trasy už podle ministra není možná; teď je čas na spolupráci a řešení potřeb jednotlivých obcí a městských částí.

Kladné posouzení vlivu na životní prostředí pro úseky 518 Ruzyně–Suchdol a 519 Suchdol–Březiněves umožňuje ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračovat v projektové přípravě a následné dostavbě okruhu. Příprava stavby bude nyní pokračovat zpracováním Dokumentace pro povolení záměru.

„Dostavba severních částí je nezbytná pro propojení dálničních tahů, severozápadních částí Prahy s okolními oblastmi a zároveň umožní odlehčení přetížených komunikací v centru města a výrazně zlepší plynulost dopravy v celé metropoli. Bez okruhu už to zkrátka nejde,“ shrnul situaci na setkání se starosty Martin Kupka.

Stanovisko EIA zohlednilo velmi detailně podmínky a potřeby jednotlivých obcí a městských částí. Ty podávaly řadu podnětů na zlepšení či úpravu budoucí realizace okruhu. Ve většině případů byly tyto návrhy akceptovány a některé návrhy se budou nadále prověřovat v rámci zpracování dalšího stupně projektové dokumentace.

„Se zástupci obcí a městských částí proběhla a probíhá řada schůzek. Drtivá většina byla velmi konstruktivní, a pokud je to jen trochu možné, snažíme se vycházet vstříc tomu, co potřebují,“ doplnil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Jedním z příkladů úprav na základě požadavku městské části je prodloužení tunelu Rybářka či návrh na realizaci nové komunitní zahrady Suchdol. Mezi další pak nové tunely na trase úseku 519.

„Jsem osobně velmi rád, že pan ministr Kupka má okruh jako svoji prioritu a bojuje za něj. Pro nás na Šestce je to klíčová věc. Přetíženým komunikacím jako je Jugoslávských partyzánů, Evropská a Svatovítská se výrazně uleví, naši obyvatelé budou mít snazší cestování do Bohnic, Čimic a dalších městských částí, kam bylo v dopravní špičce velmi náročné se dostat,“ vysvětlil starosta Prahy 6 Jakub Stárek.

Okruh neřeší jen osobní nebo nákladní automobily; zohledňuje rovněž cyklodopravu, a to v návaznosti na celoměstský systémem cyklotras Prahy a Středočeského kraje. Cyklistům i chodcům bude stejně jako autům sloužit nový most přes Vltavu, jehož finální podoba vzejde z mezinárodní architektonické soutěže.

V rámci protihlukových opatření budou realizovány na vybraných místech protihlukové stěny či valy, tzv. tichý asfalt, na mostních konstrukcích budou použity závěry se sníženou hlučností pro maximální omezení hluku při přejezdu vozidel přes dilatační spáry. Řada opatření se týká i hydrologie a vodohospodářství, zachycená dešťová voda se bude využívat například pro zálivku přilehlé vegetace.

Stavba úseku 518 mezi Ruzyní a Suchdolem bude dlouhá 8,26 km. Celkem zahrnuje tři tunely o celkové délce 3,45 km, čtyři mimoúrovňové křižovatky a tři mosty. Tento úsek propojí strategická místa a zlepší plynulost dopravy v severozápadní části města. Úsek 519 měří 6,85 km a navazuje na úsek 518. Povede ze Suchdola přes most přes Vltavu až k Březiněvsi. Zahrnuje tři tunely, které byly doplněny na základě požadavků dotčených obcí, tři mosty a tři mimoúrovňové křižovatky. Stavba obou úseků by měla začít v roce 2027.

(pav)

Foto: Ministerstvo dopravy

spinner