​Odborové sdružení železničářů nesouhlasí s rušením středočeských lokálek

​Odborové sdružení železničářů nesouhlasí s rušením středočeských lokálek

11.8. - Představenstvo Odborového sdružení železničářů (OSŽ) nesouhlasí s plánovanou redukcí dopravy na .lokálních tratích ve Středočeském kraji. Podle sdružení jde o neuvážený krok, který je v nesouladu se záměry Evropské unie a České republiky v oblasti posílení a rozvoje ekologické dopravy. OSŽ to uvedlo v tiskové zprávě.

Rada Středočeského kraje rozhodla, že některé vlaky na 12 málo vytížených středočeských tratích nahradí autobusy, hejtmanství tím chce ušetřit 52 milionů korun ročně. Kromě OSŽ s tímto krokem nesouhlasí například ani ministerstvo dopravy.

"Je mimo pochybnost, že železniční doprava je po zahrnutí všech faktorů jednou z nejšetrnějších druhů hromadné dopravy k životnímu prostředí, což jednoznačně potvrzuje rovněž budoucí předpokládaný technický rozvoj úrovně železničních vozidel a tratí," uvedlo sdružení železničářů. Železničáři jsou zároveň přesvědčeni, že železniční doprava nemusí při zohlednění všech vlivů vycházet dráž než autobusy.

Představenstvo Odborového sdružení železničářů vyzývá kraj, aby své rozhodnutí revidoval. "Chceme upozornit, že v minulosti vedly všechny tyto a podobné redukce k těžko vratitelným negativním dopadům," uvedlo sdružení. Dalším argumentem jsou podle OSŽ nedávné investice do řady tratí, kde by se měla vlaková doprava zrušit. "Redukcí provozu by došlo k znehodnocení proinvestovaných prostředků," uvedli železničáři.

Podle radního Středočeského kraje pro dopravu Petra Boreckého (STAN) je pro zrušení dopravy na některých malých lokálních tratích řada argumentů. Těmi hlavními je nízká vytíženost, vysoké náklady na provoz, ale i velmi nízká traťová rychlost. Nahrazení vlaků autobusy tak podle něj přinese roční úsporu 70 milionů, z toho 20 milionů bude stát provoz autobusů, reálně tak kraj ušetří asi 50 milionů. Z řady míst se navíc lidé podle Boreckého dostanou autobusy do své cílové stanice rychleji. "Je to podle mě střet emocí a racionality," řekl Borecký. Řadu lokálek chtějí lidé podle něj zachovat z nostalgie. Dotčené lokálky podle něj obsluhují 1,5 procenta cestujících v kraji.

(čtk)

Foto: TJ

spinner