16. prosince 2024, lan
17.12. – Ředitelství silnic a dálnic letos zprovozní rekordních 111 kilometrů nových dálničních úseků. „Rok 2024 je rozhodně tím nejvýznamnějším rokem pro českou dálniční síť v její historii. A to nejenom díky tomu, jak hodně je rozestavěná, ale i počtem kilometrů, které uvádíme do provozu a předáváme české veřejnosti. Velmi významný bude pro českou dálniční síť také rok 2025, kdy bychom mohli zprovoznit skoro 80 kilometrů nových dálničních úseků a dokončíme dálnici D1,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Důležité rovněž je, že stavební sezona se téměř nepřeruší, přestávka bude jen na Vánoce a zkraje ledna se všichni vrátí na stavby.
„Je to poprvé v historii, kdy zprovozňujeme přes 100 kilometrů. A jsou to dlouhé souvislé tahy, které letos zprovozňujeme, dálnice D55, D3, D4. Myslím si, že si to česká dálniční síť i veřejnost zaslouží. Jsem moc rád, že se nám v tomto ohledu v posledních letech velmi daří,“ řekl Radek Mátl. ŘSD také intenzivně buduje dálnici D35, nyní se staví 54 kilometrů.
Rozsáhlá výstavba bude pokračovat i v roce 2025
Velké stavební tempo bude pokračovat i v roce 2025. Jak uvedl Radek Mátl, v realizaci je obrovské množství staveb: dálnice D35, dálnice D11, několik úseků na dálnici D6. „A další úseky budeme příští rok dokončovat. Rok 2025 bude pro českou dálniční síť velmi významný. Vypadá to, že bychom mohli zprovoznit skoro 80 kilometrů nových dálničních úseků. To bude možná druhé největší číslo v historii, po tom letošním roce (třetí nejvyšší počet kilometrů byl v roce 2006, kdy ŘSD zprovoznilo víc než 68 kilometrů dálnic – pozn.) A hlavně nás čeká dokončení dálnice D1, po letech všech možných útrap bychom měli na konci prosince uvést do provozu obchvat Přerova. Bude se zprovozňovat také několik úseků D35: Hořice – Sadová, Janov – Opatovec a také obchvat Vysokého Mýta: průtah Vysokým Mýtem, který je dnes dopravně absolutně nepřijatelný, bude konečně pryč a pro obyvatele Vysokého Mýta to bude obrovská úleva,“ řekl Radek Mátl.
ŘSD je také nyní před podpisem dohody se zhotovitelem, že se zkrátí výstavba na dálnici D6 u Hořoviček a Hořesedel. Tyto dva úseky dlouhé necelých 15 kilometrů by se díky tomu mohly zprovoznit už na konci září a ŘSD tak de facto dokončí dálnici D6 ve Středočeském kraji.
„Úseků, které zprovozníme příští rok, je obrovské množství. A řidiči také uvidí plnohodnotně rozestavěnou dálnici D0, Pražský okruh ve východní části. Zároveň máme před sebou zahájení dalších velmi dlouhých a důležitých úseků. Za všechny bych zmínil dálnici D11, propojení mezi Jaroměří a Trutnovem (19,6 km), kde zahajujeme výběrové řízení na zhotovitele. Věřím, že v roce 2025 se nám podaří zahájit i tuto významnou stavbu. Je to poslední úsek dálnice D11, který zbývá dostavět, to znamená, že i tento tah se blíží svému dokončení,“ řekl Radek Mátl.
Důležitou informací je, že stavební sezona se v zimě nepřeruší. Pauza stavařů bude podle generálního ředitele ŘSD maximálně týdenní. „Začátkem ledna se všichni vrátí na stavby. Doufám, že klimatické podmínky k nám budou přívětivé, protože chceme zimu využít naplno. Na všech stavbách chceme naplno stavět, abychom termíny, které slibujeme české veřejnosti, skutečně stihli. A já jsem přesvědčen o tom, že je stihneme. Dostavba české dálniční sítě se postupně blíží. Doufejme, že se nám intenzivní přípravou podaří získat veškerá stavební povolení a vykoupit pozemky na zbylých chybějících dálnicích. Za všechny bych zmínil dálnici D0 severní část, propojení jihočeské části dálnice D3 s Pražským okruhem a dálnici D52 mezi Brnem a Vídní. Věřím, že tyto úseky půjdou v nejbližších letech do realizace,“ doplnil Radek Mátl.
(lan)
Foto: ŘSD
Na snímku generální ředitel ŘSD Radek Mátl