​ŘSD chystá na silnici I/38 v Kosmonosech úpravu okružní křižovatky

​ŘSD chystá na silnici I/38 v Kosmonosech úpravu okružní křižovatky

15.9. – „Na silnici I/38 v ulici Průmyslové v Kosmonosech chystáme úpravu okružní křižovatky na turbo-okružní. Stávající okružní křižovatka totiž přestává vyhovovat aktuálnímu zatížení dopravou v této průmyslové části města. Aktuálně vybíráme zhotovitele.“ Informoval o tom Jiří Veselý ze Samostatného oddělení komunikace pro Středočeský kraj a Kraj Vysočina Ředitelství silnic a dálnic.

Předmětem veřejné zakázky je úprava stávající okružní křižovatky u 13. brány areálu Škoda Auto v Průmyslové ulici (sil. I/38) na křižovatku turbo-okružní. Hlavním důvodem je podle Jiřího Veselého nevyhovující uspořádání stávající okružní křižovatky se dvěma jízdními pruhy na okružním pásu a dvoupruhovými vjezdy a výjezdy bez usměrnění. V rámci přestavby budou provedeny stavební úpravy i úpravy vodorovného značení. Podle posledního sčítání tudy projede každý den téměř 30 tisíc vozidel, z toho cca 20 % tvoří nákladní a kamionová doprava. Vysoká intenzita dopravy je dána především rozvinutým průmyslem v této části města a také faktem, že okružní křižovatka se nachází v těsné blízkosti sjezdů a nájezdů na dálnici D10.

Turbo-okružní křižovatka je stejně jako stávající okružní křižovatka navržena jako čtyřpaprsková, vnější průměr okružní křižovatky (D=76 m) zůstane zachován. V hlavním směru (v ose silnice I/38) jsou navrženy vždy dva průjezdné jízdní pruhy, přičemž vjezdy i výjezdy na těchto paprscích jsou rovněž dvoupruhové. Jízdní pruhy na okruhu budou nově fyzicky odděleny zvýšeným, ale přejížditelným pásem v šíři 0,3 m. Šířkové uspořádání vnějšího pruhu bude 4,9 m (včetně dvou vodících čar šířky 0,125 m) a šířka vnitřního pruhu pak bude 5,15 m (včetně dvou vodících čar šířky 0,125 m).

„Akci plánujeme rozvrhnout do dvou stavebních sezon. V první fázi bychom rádi vybudovali vratnou větev, v druhé se pak práce soustředí už na úpravu samotné okružní křižovatky. V místě prací předpokládáme pouze částečné omezení provozu, a to až při samotné úpravě okružní křižovatky, kdy se budou práce provádět po jednotlivých segmentech a s jejich postupem se bude posouvat i provizorní dopravní značení. Omezení se přitom dotkne vždy jednoho jízdního pásu na okružní křižovatce, zatímco druhý bude průjezdný,“ uvedl Jiří Veselý.

V současné době podle něj již vrcholí tendr na zhotovitele. O veřejnou zakázku se ucházejí 2 subjekty, které podaly nabídky v rozmezí 8,87 až 10,88 mil. Kč bez DPH. Odhadovaná cena stavby dle projektanta je 9,73 mil. Kč bez DPH. „Práce na první fázi bychom chtěli zahájit už v říjnu a dokončit v listopadu, během zimní technologické přestávky budou přerušeny. Práce na druhé fázi bychom pak rádi zahájili v červnu příštího roku a upravenou okružní křižovatku předpokládáme uvést do provozu v červenci 2025,“ dodal Jiří Veselý.

Turbo-okružní křižovatka je zvláštním typem okružní křižovatky – jedná se o takovou okružní křižovatku, která má 2 nebo více jízdních pruhů a jízdní pruhy na okružním pásu jsou uspořádány spirálovitě.

(lan)

Foto: ŘSD

spinner