8. dubna 2023, čtk
8.4. - Stavbaři letos dokončí na nově budovaném úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem hrubé stavby většiny ze 40 mostů. Hotovo je v úseku 42 procent všech stavebních prací. Na stavbě denně pracují až stovky strojů a obdobný počet lidí. Vyplývá to z informací, které novinářům za sdružení Via Salis sdělila Daniela Pedret. V provozu má být celá D4 v prosinci 2024. Kvůli stavbě jsou na různých místech krátké či delší uzavírky, objížďky nebo zpomalení.
"Tento první PPP projekt v ČR, který řeší dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, se blíží k pomyslnému poločasu z hlediska objemu dokončených stavebních prací. Aktuálně máme hotovo zhruba 42 procent," uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.
V nově budovaném úseku z Hájů do Mirotic počítají stavbaři se 40 mosty, většina z nich bude nových. Zhruba polovina z nich budou mosty - přechody nebo podchody - pro pohyb zvířat. Letos bude většina mostů na D4 připravená ve fázi hrubé stavby. Aktuálně staví firmy 33 mostů. Největší a podle stavbařů také nejzajímavější je estakáda přes řeku Skalice u obce Nerestce na Písecku, kde je památkově chráněný most z dob napoleonských válek. Skoro 420 metrů dlouhá stavba překlene silnici třetí třídy, polní cestu, údolí řeky a železniční trať.
"Most u Nerestců se staví ne zcela běžnou metodou. Zatímco běžně tvoří dálniční most dva samostatné mosty pro každý směr dálnice, v tomto případě vzniká jeden most pro oba směry. Nejprve se buduje středový páteřní nosník, na který se po obou stranách zavěsí betonová křídla. Následně se vybetonují prostory mezi křídly. Tato metoda je vhodná zejména pro mohutnější mosty," uvedla Pedret. V Česku se podobná nosná konstrukce použila třeba u Uherska na Pardubicku při stavbě mostu na úseku D35.
K dalším velkým mostům na D4 patří stavba za Milínem, který bude měřit 157 metrů. Most u Zalužan je s délkou 223 metrů druhým nejdelším v úseku. Stavební firmy již loni odstranily mosty u Mirotic na Písecku a na jejich místě budují nové, nyní pracují na pilířích a opěrách.
Novou část D4 buduje sdružení Via Salis, složené z francouzských firem Vinci Highways a Meridiam. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy Kč. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v České republice.
Dostavba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem začala v červnu 2021. Všech pět úseků se staví najednou. Náklady budou téměř deset miliard Kč bez DPH. Firmy zároveň modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí. V provozu má být celá D4 v prosinci 2024. Trasa dlouhá 32 kilometrů je rozdělená do devíti úseků mezi Příbramí a Pískem.
(čtk)
Ilustrační foto: Via Salis