21. října 2013
Pražské letiště Václava Havla minulý týden otevřelo nově zrekonstruovanou hlavní vzletovou a přistávací dráhu RWY 06/24. Provoz se na hlavní dráhu vrátil po čtyři a půl měsíce trvající druhé fázi generální opravy. Kvalitní dráha s cementobetonovým krytem by měla mít životnost několik desítek let. Hlavní dráhu bude letiště využívat ve většině provozu, vedlejší dráha RWY 12/30, která hlukem obtěžuje obyvatele části Prahy a obcí v okolí Kladna, bude opět sloužit pouze pro případy, kdy meteorologické podmínky neumožní přistání či starty na hlavní ranveji.
„Z mého pohledu byla generální rekonstrukce hlavní dráhy jedním z nejvýznamnějších projektů v oblasti rozvoje strategické infrastruktury letiště od výstavby Terminálu 2. Náročnou opravu se nám podařilo soustředit do dvou let, přičemž v roce 2012 trvala necelé tři měsíce a letos čtyři a půl. Jsem přesvědčen, že hlavní dráha bude sloužit desítky let bez zásadnějších oprav,“ uvedl při slavnostním otevření opravené hlavní dráhy ředitel letiště Jiří Pos.
Letiště již podle něj dokončuje materiály i pro získání územního rozhodnutí pro stavbu takzvané paralelní dráhy, která by měla být rovnoběžná se současnou hlavní ranvejí. Stavět by se mělo začít v roce 2016 a otevření nové dráhy letiště předběžně plánuje na rok 2019. Kapacita dráhového systému by měla vzrůst na 72 vzletů a přistání za hodinu z dnešních zhruba 46 v nejvytíženějších časech.
Do provozu o rok dříve
Oprava hlavní dráhy byla rozdělena na dvě části. První fázi oprav uskutečnilo letiště loni, kdy za tři měsíce vyměnilo zhruba kilometr povrchu dráhy. Nynější druhá fáze, kdy se opravoval zbytek ranveje v délce téměř tří kilometrů, začala letos 15. května. Celá oprava, která byla původně naplánována na tři roky, si vyžádala zhruba 520 milionů Kč. „Rozsah druhé etapy generální opravy byl značný, Celkově bylo vybouráno 390 tisíc tun betonu, asfaltu, stabilizací a štěrků. Plocha dráhy je 220 tisíc m2, to představuje skoro 12 kilometrů čtyřproudové dálnice. Vzhledem k větší hloubce však bylo použito více cementobetonového krytu, jednalo se o téměř 200 tisíc tun, což by stačilo na 19 kilometrů dálnice o čtyřech pruzích,“ uvedl výkonný ředitel Letiště Praha pro Rozvoj a správu majetku Jiří Kraus.
Současně s opravou bylo na dráze 06/24 reinstalováno světelné zabezpečovací zařízení a vyměněna čidla hlášení námrazy. Návěstidla osové světelné soustavy byla nahrazena novými. Opravou prošla i část pojezdového systému, konkrétně pojezdových drah A a D, které spojují odbavovací plochu s hlavní dráhou. Zároveň byla rozšířena pojezdová dráha E, aby vyhovovala i největším letadlům, například Airbusu 380.
(spa)