4. dubna 2022, čtk
4.4. - Jako náhrada kapacitně nevyhovujícího vzdušného přístavu v Kbelích u Prahy zahájilo činnost před 85 lety, 5. dubna 1937, letiště v Praze-Ruzyni, které nyní nese jméno bývalého prezidenta Václava Havla. Stavět se začalo v roce 1933 a provoz na letišti začal přistáním letounu Douglas DC-2 Československých státních aerolinií. Ve stejný den přistál v Ruzyni také prvním zahraniční letoun, a to belgické společnosti Sabena.
Nové pražské letiště mělo na svou dobu vynikající parametry a patřilo k nejmodernějším v Evropě. Disponovalo dvěma zpevněnými travnatými dráhami se zapuštěnými světelnými návěstidly, na špičkové úrovni bylo také jeho komunikační a další technické vybavení. Ocenění se dostalo i jeho architektonickému ztvárnění, například odbavovací budova z ateliéru architekta Adolfa Benše získala v roce 1937 zlatou medaili na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži.
Už krátce po otevření se ruzyňské letiště dočkalo rozšíření zhruba na trojnásobek původní rozlohy a začaly se také budovat betonové přistávací plochy. Rozvoj letiště pak zbrzdila okupace a později i příchod komunistů k moci, ti totiž prosadili částečnou izolaci od okolního světa, což se samozřejmě projevilo i na rozvoji letecké dopravy. Pražský vzdušný přístav se výrazně rozrostl v letech 1960 až 1968, kdy bylo vybudováno nové letiště a to původní začalo sloužit potřebám vládní letky.
Pražské letiště letos očekává postupné oživování provozu, zejména v létě. Loni odbavilo téměř 4,4 milionu cestujících. To bylo meziročně o téměř pětinu více, stále však hluboko pod úrovní před vypuknutím pandemie koronaviru, kdy v roce 2019 letiště odbavilo přes 17,8 milionu pasažérů. Letos letiště očekává počet cestujících kolem 8,6 milionu za celý rok. Během letošní letní sezony, která potrvá od konce března do konce října, nabídne přímé lety do 147 destinací. Budou mezi nimi i nová spojení do New Yorku nebo Rijádu, u řady dalších míst přibudou frekvence letů. Letecké linky bude zajišťovat téměř 60 dopravců.
(čtk)
Foto: Letiště Praha
ped sat