28. ledna 2021, čtk
28.1. - Letecký dopravce Smartwings nasadí první letoun Boeing 737 MAX 8 během února. Před zprovozněním ještě musí proškolit personál, zaktualizovat systémy letadla a provést ověřovací let. Celý proces potrvá asi tři týdny. Všech sedm letadel tohoto typu, které společnost vlastní, by mělo být v provozu do léta. Uvedla to včera mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Letadla Boeing 737 MAX byly téměř dva roky odstaveny kvůli nehodám, včera jejich provoz povolila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).
Zprovoznění letadel zahrnuje mimo jiné proškolení pilotů, aktualizaci softwaru a hardwaru a další činnosti, které požaduje EASA. Předepsaný výcvik by mělo absolvovat všech více než 400 pilotů Smartwings. Před uvedením do běžného provozu ještě dopravce u každého stroje provede ověřovací lety.
Letadla chce společnost nasazovat na linky na Kanárské ostrovy, na Madeiru, do Spojených Arabských Emirátů, Ománu, na Kapverdy a další. Od dubna by měl mít jeden letoun základnu také v Tel Avivu. Odtud budou následně Smartwings létat na Tenerife, do Lisabonu a Marakkéše.
Boeing byl předloni v březnu nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Při nich zahynulo celkem 346 lidí. Jako problém se ukázal systém řízení letu, výrobce ho pak musel upravit. Úřady v USA povolily lety tohoto typu letadel už loni v listopadu.
Smartwings musí po celou dobu odstavení letadel nahrazovat problémové stroje jinými letouny. Společnost v závěru minulého roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení na více než -1,5 miliardy korun. Náhradu škody nyní aerolinky vymáhají po americkém výrobci.
Skupina Smartwings Group, do níž Smartwings spolu s ČSA patří, se v současnosti potýká s problémy i kvůli koronavirové krizi. Loni kvůli tomu žádala o pomoc i stát, zatím ji však nedostala. Od konce srpna společnost využívá mimořádného moratoria pro odklad splátek dluhů. Kvůli krizi skupina loni rozhodla o propuštění až 600 zaměstnanců.
Smartwings patří k nejvýznamnějším hráčům charterové dopravy ve střední Evropě. Kromě České republiky létají také z letišť ve Francii, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a Kanárských ostrovech. Vedle toho dopravce provozuje pravidelné linky.
Boeing vykázal rekordní ztrátu 11,9 miliardy USD
Americký výrobce letecké techniky Boeing vykázal rekordní celoroční čistou ztrátu 11,94 miliardy USD (256,3 miliardy Kč). Na vině jsou dopady koronavirové pandemie a s nimi související cestovní omezení, ale i problémy s letadly 737 MAX, oznámila včera firma. Boeing také znovu odsouvá výrobu svého zcela nového letadla 777X, nově až na konec roku 2023. Akcie firmy před začátkem obchodování odepsaly více než čtyři procenta.
Tržby Boeingu se za loňský rok snížily o 24 procent na 58,16 miliardy dolarů (1,25 bilionu Kč). Ztráta za rok 2019 činila 636 milionů dolarů a už v té se odrážely potíže s letadly 737 MAX.
Koronavirová krize loni prohloubila pokles poptávky po největších letadlech. Aerolinky si kvůli mezinárodním cestovním omezením nepřebírají dodávky, což poškozuje tok hotovosti ve firmě. Na vývoj stroje 777X přitom šlo ve čtvrtém čtvrtletí 6,5 miliardy dolarů.
Historický propad letecké dopravy nepříznivě ovlivnil i dodávky letadel 787 Dreamliner. To mělo za následek hromadění desítek letadel v době, kdy na majitele čeká asi 450 strojů 737 MAX, jejichž provoz byl před téměř dvěma lety v celém světě přerušen kvůli dvěma tragickým nehodám.
(čtk)
Foto: Smartwings