19. března 2016, Jiří Kladiva
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
DIGITÁLNÍ TRANSFORMACE JAKO ŠANCE
ELA upozorňuje, že její německý člen – Spolkové společenstvo Logistika (BVL) – vypisuje veřejnou soutěž k realizaci další části studie Trendy a strategie v logistice a v řízení dodavatelských řetězců s letošním těžištěm ve Zvládnutí šancí digitální transformace. Žádá také o mezinárodní nabídky od logistických institutů, univerzit a vysokých škol, od podnikových poradenství a dalších vědecky zaměřených organizací služeb. Nejpřesvědčivější koncepce, která naplní předepsané požadavky a podmínky, získá příspěvek na realizaci studie. Výsledek bude oznámen na 32. německém logistickém kongresu (19. až 21. října v Berlíně). Další informace na www.bvl.de.
JAKÝ JSTE LOGISTICKÝ TYP?
Tuto otázku položilo zmíněné společenstvo BVL v lednu a v únoru 2016 všem zainteresovaným spotřebitelům a logistikům. Zájemci mohli podle odpovědí na 11 otázek o jejich nákupním a spotřebním chování zjistit, ke kterému ze čtyř logistických typů patří. Touto akcí chce BVL zlepšit veřejné znalosti o službách a o komplexitě hospodářské oblasti logistika.
DEN LOGISTICKÉHO VÝZKUMU ELA – POZNAŇ, 20. KVĚTEN 2016
Svou tradiční akci věnovanou logistickému výzkumu pořádá ELA letos v polské Poznani 20. května. Hlavními tématy budou Big Data – Digitální revoluce v logistických systémech a Utváření budoucí organizace řízení dodávek. Na akci mimo jiné vystoupí prof. Hans-Christian Pfohl, šéf výboru pro výzkum ELA z Technické univerzity Darmstadt, prof. Michael Brow-ne z Univerzity Gothenburg, prof. Olof Arnäs z Chalmers University, prof. Rommert Dekker z Erasmus University Rotterdam či prof. Boris Otto z Technické univerzity Dort-mund – Fraunhoferův Institut.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů (FIATA)
POVINNÉ VÁŽENÍ NÁMOŘNÍCH KONTEJNERŮ
FIATA reaguje na skutečnost, která nastane od července tohoto roku. V platnost totiž vstupuje dodatek k úmluvě SOLAS o bezpečnosti životů na moři, který přijal Výbor námořní bezpečnosti při Mezinárodní námořní organizaci IMO. Dodatek zavádí povinný požadavek certifikovaného ověřování hmotnosti námořních kontejnerů předtím, než se naloží na loď. Hlavním důvodem pro změnu byla havárie lodi Napoli při anglickém pobřeží v roce 2007. Podrobné vyšetřování úřadů Spojeného království konstatovalo, že nepravdivé deklarace hmotnosti kontejnerů byly zásadní příčinou, proč k havárii lodi došlo. Řada dalších lodních nehod měla mít za příčinu stejný důvod.
V rámci FIATA dva její pracovní týmy (pracovní skupina Moře a Multimodální institut) nedávno zveřejnily společný dokument, označovaný jako Pomůcka. V ní se zdůvodňují provedené změny v mezinárodní úmluvě a dále jak tyto změny mohou ovlivnit činnost speditéra. Rovněž je k dispozici informace, co mají členské národní asociace FIATA provést, aby připravily spediční obory ve svých zemích na významné změny.
Od 1. července bude tedy povinné sdělovat přesnou „ověřenou“ hmotnost námořního kontejneru lodní společnosti při knihování. Ověřenou znamená, že naložený kontejner byl zvážen na kalibrovaném zařízení (metoda 1) nebo že všechny individuální předměty v kontejneru byly váženy samostatně (metoda 2). Má být odpovědností každé země, aby přistoupila k vhodné metodě. V řadě zemí národní úřady pověří odesílatele, speditéry nebo jiné subjekty, aby se stali pověřenými deklaranty pro vážení.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
JEDNÁNÍ IRU S NEJVYŠŠÍMI PŘEDSTAVITELI SVĚTOVÉHO CLA
Generální tajemník IRU Umberto de Pretto vedl rozhovory se třemi novými řediteli ve Světové celní organizaci WCO (World Customs Organisation) především o digitálních celních procedurách, což je klíčové téma pro obě organizace. Projednávána byla kompatibilita mezi globálním celním tranzitním systémem TIR a rámcem standardů WCO SAFE s ohledem na koncepci schválených hospodářských operátorů (AEO). Podle Pretta je úmluva TIR jediný zcela funkční globální celní tranzitní systém. Pro získání statutu AEO může být jedním kritériem, když dopravce/operátor je schváleným držitelem karnetu TIR. IRU je členem konzultační skupiny WCO za soukromý sektor; jednání potvrdilo oboustranný zájem na těsnější spolupráci.
Umberto de Pretto jednal rovněž se Stephenem Questem, novým generálním ředitelem DG TAXUD (daňové a celní ředitelství EU). Na programu byly záležitosti spolupráce na poli bezpečnosti a usnadňovacích metod. De Pretto zdůraznil význam počítačových postupů v agendě TIR, z čehož mají mít prospěch dopravci stejně jako celní služby a národní orgány. DG TAXUD je pro IRU strategickým partnerem. Ta je zde členem obchodní kontaktní skupiny a hodlá pokračovat ve spolupráci s touto složkou na všech úrovních.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Společenstvo evropských železnic (CER)
SPOLEČNÁ VÝZVA SOCIÁLNÍCH PARTNERŮ CER A ETF
Společenstvo evropských železnic a infrastrukturních podniků CER a Evropská federace dopravních dělníků ETF představily nedávno přijatou Společnou deklaraci o dopravě zboží na železnici. Dokument přináší návrhy na opatření jako součást Růstového plánu pro evropskou nákladní železniční dopravu. Evropských sociálních partnerů v drážním sektoru se hluboce dotýká současný trend a budoucnost dopravy po železnici v EU. Přes cíle v dělbě přepravní práce z let 2001 a 2011 v Bílých dopravních knihách tato doprava stále trpí podinvestováním infrastruktury a nepříznivými podmínkami konkurence vůči ostatním druhům dopravy. Důsledkem je, že to negativně ovlivňuje zaměstnanost v sektoru a v některých zemích EU dochází ke kritické situaci. Růstový plán navržený sociálními partnery zahrnuje akce, jež mají zajistit spolehlivé dlouhodobé financování drážní infrastruktury, lepší zapojení nákladní přepravy po železnici do logistických řetězců a dosažení spravedlivých podmínek v hospodářské soutěži a férového hracího prostoru mezi různými dopravními obory. Pokud by tato opatření byla uplatněna na evropské a na národní úrovni, Růstový plán by mohl nastolit správné podmínky pro dopravu zboží na železnici z hlediska plného využití jejího potenciálu, též pokud jde o kvalitu zaměstnání, přispění udržitelnému systému nákladní dopravy a dosažení cílů evropského klimatu v dopravě.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA)
2015: RŮST AIR CARGA SE ZPOMALIL
IATA zveřejnila čísla o světovém trhu leteckého zboží, která ukazují, že výkony v tunokilometrech se zvýšily v roce 2015 proti roku 2014 o 2,2 procenta. Byl to pomalejší růst než pětiprocentní navýšení v roce 2014. Zpomalení odráželo slabší růst obchodu v Evropě a v regionu Asie – Pacifik. Po silném startu začal objem carga ubývat, což pokračovalo po většinu roku 2015 až k mírnému zlepšení ve světovém obchodě na konci roku. V regionu Asie – Pacifik, představujícím kolem 30 procent nákladní přepravy, se letecké cargo mírně zvýšilo o 2,3 procenta. Klíčové trhy Evropy a Severní Ameriky, představující 43 procent z celku, zů-staly v roce 2015 beze změny. Latinská Amerika pocítila silný pokles o šest procent, zatímco Střední východ výrazně narostl o 11,3 procenta. Afrika dosáhla skromného růstu 1,2 procenta. Faktor ložení byl nejnižší za několik let, když v průměru poklesl na 44,1 procenta ve srovnání se 45,7 procenta v roce 2014 – vlivem slabší poptávky a růstu kapacit. „Rok 2015 byl dalším složitým rokem pro letecké cargo. Růst se zpomaloval a tržby klesaly. V roce 2011 dosáhly tržby vrcholu 67 miliard USD. V roce 2016 neočekáváme, že tržby překročí 51 miliard USD,“ řekl generální ředitel IATA Tony Tyler.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Baltská a mezinárodní námořní rada (BIMCO)
KYBER KRIMINALITA TAKÉ V NÁMOŘNÍM SEKTORU
Je politováníhodnou skutečností, že množství moderních vymožeností s sebou také přináší celou řadu zraňujících souvislostí. „Cyber-crime“ ve všech svých různých variantách je nyní uznáván jako značně rizikový aspekt a námořní sektor mu stejně jako pozemní obory musí čelit. V námořním sektoru byly vůbec poprvé vydány Zásady cyber-bezpečnosti na palubách lodí. Poskytují jasné a komplexní informace o bezpečnostních rizicích s ohledem na tento druh kriminality. Byly zformulovány Radou BIMCO a dalšími námořními asociacemi za pomoci rozsáhlé expertní podpory. Zásady umožňují majitelům lodí přijímat správná rozhodnutí v zájmu ochrany jejich plavidel a organizací proti útokům, jež mohou mít vážné důsledky. Zásady identifikují „nepřítele“, představovaného aktivisty, zločinci, oportunisty, teroristy – na moři i na pevnině. Dávají porozumět povaze potenciálních hrozeb a nabízejí rady, jak lze tato rizika a zranitelnost posuzovat z pohledu podniků, lodí a třetích stran.
Ukazují, jak se tato rizika mohou omezovat, jak má být sestaven plán ochranných opatření, a mnoho dalších rad a poučení. Je příznačné, jak tato zranitelnost v posledních letech narostla – se stále větší závislostí na sofistikovaných elektronických systémech, počítačích a přenosech dat. Nejprve by přišly na mysl třeba satelitní navigační systémy a radary, ale z pohledu managementu carga větší či menší zranitelnost představují administrativa a systémy komunikace, péče o posádky a další. Rostoucí závislost na datových systémech od údržby techniky k elektronické dokumentaci ukazují na význam tohoto tématu pro celý obor.
VNITROZEMSKÁ PLAVBA
Evropská federace vnitrozemských přístavů – EFIP
NALÉHAVÝ ÚKOL: NALÉZT ŘEŠENÍ PRO DUNAJ
Ředitel EFIP Alexander van den Bosch informoval tisk o přednostním zaměření federace v letošním roce. V první řadě půjde o fungování řady přístavů v rámci oficiálních evropských dopravních koridorů a odstraňování existujících překážek. Zásadní bude možnost financování investic ze současných fondových zdrojů EU. Dalším problémem k řešení je situace na Dunaji. Je třeba najít takové řešení, aby se dunajský koridor konečně stal dostatečně výkonným. Pokud se to dosti rychle nepodaří, budou speditéři s konečnou platností překládat zboží zpět na silnice. Tím bude víceletá angažovanost EU doslovně podle Bosche „pro kočku“ a koncepce se rozdrobí na desítku podunajských států.
Dalším tématem jsou Říční informační služby RIS (River Information Services). Nyní úřady používají tyto služby pro komunikaci s loděmi na významných tocích. Brusel je chce také využívat v logistice, aby se velkým podnikům usnadnilo zapojovat lodě a tím také vnitrozemské přístavy do jejich dodavatelských řetězců. Ještě jedna událost bude mít vliv na vnitrozemské přístavy: uvedení Gotthardského základního tunelu do provozu pro železnici. Až budou nákladní vlaky jezdit 57 kilometrů dlouhým tunelem, získají jižní námořní přístavy velice na významu a zlepší se napojení na trhy severně od Alp. Je třeba také počítat s negativními důsledky pro přístavy podél Rýna.
Jiří Kladiva