2. dubna 2017, Jiří Kladiva
LOGISTIKA
Evropská asociace vozidlové logistiky – ECG
PREZIDENT ECG: ŘIDIČI POTŘEBUJÍ LEPŠÍ PODPORU
Wolfgang Göbel, prezident ECG, se v únoru při příležitosti dvaceti let existence této organizace zaměřené na distribuci a dopravu nových vozidel obrátil na členskou základnu. „Je stále více zřejmé, že technika se pohybuje rychleji než my nebo než trh. Ještě dále za těmito inovacemi jsou tvůrci legislativy. V Evropě vidíme mnoho příkladů – stále raději vyplňujeme papírové dodací podklady, než abychom využívali digitální procesy, jež jsou k dispozici. Dalším příkladem je přání Evropské komise vyvinout pro řidiče nástroje k dálkové rezervaci parkovacích míst. Přestože to může přinést větší efektivnost, naprosto se přehlíží skutečná situace, že po celé Evropě je naprostý nedostatek míst pro parkování a k vykonání odpočinku,“ řekl mimo jiné.
„Člen představenstva ECG strávil nedávno týden ,on the road‘ s jedním ze svých řidičů a byl naprosto otřesen po zjištění, jaké mají řidiči podmínky. A to, jak se s řidiči zachází, je horší než před 40 lety. V budoucnu se možná dočkáme zcela autonomních osobních i nákladních aut a jejich doprovod bude možná minulostí. I když těžko si představit osobní auta, jak se sama loží na kamiony, vagony či lodě. Skoro všichni evropští logistici bojují o nové řidiče. Snad bychom mohli pomoci výzvou, aby lidé zacházeli s řidiči s větším respektem – již tak je to těžké povolání, především v zimě,“ řekl Wolfgang Göbel. „Byl jsem také zděšen, když jsem opět slyšel o případech, kdy lidé střílejí na přepravníky vozidel, když jedou v autech v závěsu za nimi. V Evropě jsme to zažili před několik lety a policie vynaložila obrovské úsilí, aby střelce zajistila. Tehdy byly na přepravnících poškozeny stovky nových aut. Nyní se to prý opět začíná objevovat na silnicích v Německu. Lze doufat, že policie bude opět úspěšná,“ dodal.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
KURZY O SVĚTOVÉM OBCHODĚ
FIATA informovala, že Asijská banka pro obchod (ADB) a Akademie Mezinárodní obchodní komory (ICC) podepsaly dohodu o pořádání vzdělávacích online kurzů zaměřených na světový obchod a obchodní financování. Kurzy bude nabízet instituce ADB´s Trade Finance Programm (TFP) za použití mezinárodního tréninkového modelu a digitální platformy ICC. Podrobněji na https://www.adb.org/news-adb-icc-academy-partner
RYCHLEJŠÍ A LEVNĚJŠÍ OBCHOD SE SÚDÁNEM
Při hledání cest, jak oživit národní ekonomiku, východoafrický Súdán hodlá odstranit nikoliv nezbytné náklady a zkrátit dobu přechodu zboží přes hranice země o 40 procent; sna-hou je zvýšit export alespoň o 25 procent do konce roku 2021. Uvádí to plán zpracovaný súdánskou pracovní skupinou pro usnadňování obchodu před koncem roku 2016. Plán navazuje na skutečnost, že země se stala zatím první, která naplnila pomocný program UNCTAD pro národní usnadňovací výbory. Podrobněji na http://unctad.org/EN/pages/newsdetails.aspx?
KRITIKA IMPORTNÍCH POPLATKŮ V INDII
FIATA kritizuje zavedení nových importních poplatků v Indii. Poplatky mají být podle FIATA vybírány od indických příjemců zboží a nikoliv od mezinárodně činných speditérů. Nová povinnost je v platnosti od 22. ledna.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
SYSTÉM TIR BUDE ZANEDLOUHO V PÁKISTÁNU
IRU uvedla, že v Celním domě v Karáčí byla koncem ledna pode-psána garanční dohoda o systému TIR, čímž se značně přiblížilo jeho spuštění v daném regionu. Dohoda vyjadřuje požadovanou úroveň porozumění dosaženou hlavními hráči TIR v zemi a vytváří cestu ke startu systému, jenž ulehčí přechod zboží přes pákistánské hranice; ušetří se tak čas a peníze dopravcům i celním úřadům. Tento významný krok znamená solidní základ pro start systému.
Signatáři garanční dohody jsou Federální finanční rada a člen IRU – pákistánský národní výbor z Mezinárodní obchodní komory. Obě organizace se rovněž staly členy třístranného Memoranda o porozumění s IRU. Tato spolupráce završila několik měsíců příprav úspěšného praktického fungování systému TIR v Pákistánu.
VILNIUS: PRVNÍ INTERAKTIVNÍ WORKSHOP O KOMPUTERIZACI TIR
Na konci ledna proběhl v litevském Vilniusu workshop, který se věnoval počítačové verzi systému TIR včetně monitorování v reálném čase a zvýšené spolehlivosti. Účastníci shodně souhlasili, že rychlé zvedení tohoto systému je zásadní pro další existenci úmluvy TIR a bude znamenat přínos pro všechny smluvní strany. Na pozvání Litevské národní asociace silničních dopravců a ve spolupráci s litevskými celními úřady se tento významný workshop stal vůbec první regionální akcí svého druhu. Šlo také o širokou výměnu zkušeností mezi účastníky v souvislosti s určením konstruktivního rámce pro počítačový systém. Akce se účastnili rovněž partneři ze zemí EU a ze zemí s EU sousedícími v severním regionu. Na pořadu bylo i zhodnocení prvního pilotního dopravního experimentu s eTIR mezi Tureckem a Íránem.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie železnic – UIC
WORKSHOPY UIC O ENERGETICKÉ ÚČINNOSTI
UIC uvádí, že energetická účinnost má obrovský potenciál šetřit náklady (u většiny drah zlepšení o jedno procento běžně přinese úspory v řádu milionů € ročně) a rovněž představuje nejpřímější cestu ke snížení emisí CO2; dále jde o zajištění silné výkonnosti v ochraně životního prostředí při podpoře udržitelné strategie UIC/CER. V posledních letech řada úspěšně završených projektů přinesla slibné výsledky co do energetické účinnosti (Railenergy, Clean ER-D, Energy consumption, Parked trains atd.) a další významné probíhají (MERLIN, Shift2Rail). Co v mnoha případech chybí, je praktické uplatňování a optimalizace v provozu. Tento projekt o work-shopech dá dohromady experty, aby si vyměňovali zkušenosti, nacházeli řešení a překonávali překážky. Projekt je pokračováním série velmi úspěšných a dobře navštěvovaných workshopů v několika posledních letech.
SANDRA GÉHÉNOTOVÁ ŘEDITELKOU PRO NÁKLADNÍ DOPRAVU V UIC
UIC má v Paříži novou ředitelku pro úsek nákladní dopravy. Sandra Géhénotová převzala tento úkol na konci minulého roku od Hanse Kerstena, který se vrací k Německé dráze. Do UIC přišla v roce 2000 jako odbornice na nákladní dopravu a vedla zde řadu projektů, hlavně o kombinované dopravě a o drážním provozu. Odpovídala také za projekt evropského koridoru nákladní dopravy Ecco a za celosvětově fungující pracovní skupinu pro mezikontinentální rozvoj. Nová ředitelka má ukončené vysokoškolské vzdělání v cizích jazycích a v podnikové ekonomice. Před UIC pracovala v mezinárodní dopravě British Rail a EWS (mezitím DB Cargo).
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
AIR CARGO 2016 S DOBRÝM VÝSLEDKEM
IATA zveřejnila údaje o trzích nákladní letecké dopravy, které ukázaly, že poptávka měřená v tunových kilometrech se zvýšila v roce 2016 o 3,8 procenta ve srovnání s rokem 2015. Byl to téměř dvojnásobný průměrný růst oboru, který činil v posledních pěti letech kolem dvou procent. Nákladní kapacita, měřená v disponibilních tunokilometrech, se zvýšila o 5,3 procenta. Všechny regiony s výjimkou Latinské Ameriky zaznamenaly v cargu nárůsty. Dopravci v Evropě pokryli téměř polovinu celkového ročního růstu poptávky.
Po loňském slabém startu se v druhé polovině roku světové nákladní objemy zvýšily. Silná špičková sezona, zvýšení přepravy silikonových materiálů a nárůst v exportních příkazech přispěly k pozdějšímu zvýšení poptávky. Také posun v termínu lunárního nového roku na leden 2017 se odrazil ve vyšší prosincové poptávce.
„Pokud jde o poptávku, byl rok 2016 pro air cargo dobrým rokem. Růst exportních příkazů je dobrou zprávou. Ale jsou též horší jevy. Nejpříznačnější je stagnující světový obchod, který se potýká s riziky ochranářských opatření. Vlády nesmějí zapomínat, že obchod je mocným nástrojem pro růst a prosperitu,“ řekl Alexandre de Juniac, generální ředitel IATA. „Sektor leteckého carga musí zvýšit svou konkurenční schopnost. Víme, že cesta kupředu je definována digitálními procesy, jež ovlivňují efektivnost a zlepšují spokojenost zákazníků. Musíme využít doby obnoveného růstu poptávky a přijít s významnými inovacemi ve smyslu vize o e-cargu,“ řekl Alexandre de Juniac.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco
SVĚTOVÁ DOHODA BIMCO A FONASBA O AGENTSTVÍCH
Mezinárodní nevládní organizace BIMCO a FONASBA (Federace národních svazů lodních agentů a brokerů) uzavřely novou dohodu nesoucí v originále název Agency Appoint-ment Agreement. Tato nová forma, jež vznikla na dožádání BIMCO, poskytuje jednoduché, jasné a účinné prostředky k potvrzování detailů agentských ujednání pro individuální nebo krátké sériové nájezdy pří-stavů. Mnoho agentských ujednání se schvaluje na základě telefonické konverzace nebo jednoduché výměny e-mailů a tato nová forma formalizuje podrobnosti spolupráce obou stran včetně základů pro úhrady, a zejména stanoví odpovědnosti a povinnosti stran dohody.
Dohodu připravovala po osm měsíců malá skupina složená ze členů FONASBA a BIMCO. Po dokončení byl dokument předložen radě FONASBA, která jej schválila na londýnském výročním zasedání v říjnu 2016. V následujícím měsíci proběhlo totéž na zasedání Dokumentačního výboru BIMCO v Kodani. Po schválení oběma organizacemi je nyní dokument k dispozici pro používání rejdaři, lodními operátory a lodními agenty na celém světě. Lze jej získat na webové stránce FONASBA nebo přes IDEA System BIMCO.
John F. Fies, vedoucí návrhové skupiny FONASBA (a nyní prezident federace), k tomu řekl, že nová forma přinese jasno a jistotu v procesu jmenování agentů a zajistí, že obě strany si jsou plně vědomy svých odpovědností a povinností. FONASBA podle něj zapůsobí na národní asociace, aby se zajistilo co nejširší užívání nové formy jejich členy.
Jiří Kladiva