Z mezinárodních dopravních a logistických svazů – březen 2018

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů – březen 2018

LOGISTIKA

Evropská logistická asociace – ELA

LETOŠNÍ VĚDECKÁ SYMPOZIA

ELA upozorňuje členy na dvě letošní vědecké akce, které se již ozvaly se žádostmi o příspěvky. Tou první je 9. mezinárodní vědecké sympozium o logistice, které proběhne v Magdeburku ve dnech 13. a 14. června. Pořadatelem je vědecká poradní rada německého Spolkového společenstva Logistika (BVL) – hlavními tématy pak Porozumění budoucí logistice – modely a aplikace. Snahou akce je především podpořit přeshraniční výměnu názorů. Účastníci představí a budou diskutovat o nových modelech a definovat rozvojové elementy.

Dalšími tématy, ke kterým také směřují žádosti o příspěvky, jsou městská logistika, budoucí dopravní systémy, logistika pro budoucí výrobní systémy, druhy distribuce, ekonomické platformy, obchodní modely, management rizik, poznávací (kognitivní) systémy, umělá inteligence, spolupráce lidí a strojů a řada dalších.

Druhou akcí je 23. konference logistické výzkumné sítě, jež je naplánována na 5. až 7. září do Plymouthu ve Velké Británii. Pořadatelem je Institut logistiky a dopravy při Plymouth University. Zaměří se na řízení logistických činností a politiku integrovaných udržitelných logistických operací.

SPEDICE

Evropská asociace spedičních svazů – CLECAT

CLECAT K REVIZI SMĚRNICE EU O KOMBINOVANÉ DOPRAVĚ

Jako součást balíku Čistá mobilita (Clean Mobility Package) zveřejnila Evropská komise před koncem loňského roku svou navrženou revizi směrnice o kombinované dopravě z roku 1992. Tento krok je spojen s vlastním cílem EK dostat více zboží na železnici a na vnitrozemské vodní cesty.

Stanovisko CLECAT je následující: CLECAT již dlouho podporuje revizi směrnice 92/106/EHS, která je zastaralá, nejednoznačná a vytváří bariéry účinnému provozování kombinované dopravy. Revize je příležitostí k vytvoření legislativních podmínek, jež budou realistické, průhledné a moderní. Celkově má být směrnice tenčí, jednodušší a méně nákladná při realizaci.

Směrnice nyní odrazuje od určitého provozování kombinované dopravy stanovováním povinných limitů silničních úseků. Navržená revize určitým způsobem překonává tyto nedostatky současné směrnice, což je třeba uvítat, ale bude vyžadovat ještě další zlepšení.

CLECAT vítá rozšíření rozsahu aplikace „kombinované dopravy“ na všechny operace v Evropské unii a všechny druhy dopravy, vítá také odstranění specifikace „nejbližší vhodný terminál“ stejně jako odstranění omezení minimální délky 100km vzdušnou čarou nesilničního úseku. CLECAT dále vítá skutečnost, že se povoluje větší zatížení vozidel v intermodální dopravě na silničních úsecích jako kompenzace vlastní hmotnosti ložných jednotek a užívání kontejnerů. Nicméně členské státy by měly také povolit výjimku pro vozidla EMS (expresní mezinárodní poštovní služba). Dále asociace vítá vynětí kabotáže a podporuje zavedení systému elektronických dokladů, jež může nahradit zastaralé papírové doklady a systém razítek.

Celkové sladění definic a podmínek s těmi, jež jsou uvedeny ve směrnici 2015/179 EU, je nezbytné, aby se zajistil harmonizovaný přístup k intermodální dopravě, jejíž částí je i kombinovaná doprava.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

ÚČAST NA PROJEKTU ZLEPŠENÍ PARKOVIŠŤ PRO KAMIONY V EU

IRU se připojila k budování bezpečných parkovišť v rámci Evropské unie s tím, aby zlepšená infrastruktura parkování umožnila dodržování pravidel o odpočinku řidičů. Do akce je zapojena řada partnerů, včetně Evropské organizace bezpečného parkování; roční studie v tomto směru je financována Evropskou komisí, která uznává naléhavou potřebu vytváření dostatečně bezpečných parkovacích zařízení po Evropě, jež řidičům umožní absolvovat povinné přestávky na odpočinek.

Představitel IRU pro záležitosti EU Matthias Maedge řekl: „V Bruselu probíhá debata o budoucích pravidlech o dobách řízení a odpočinku a také o existenci bezpečných parkovacích míst. Musíme zajistit, že řidičům jsou poskytovány uspokojivé podmínky před vyžadováním dodržování pravidel v tomto smyslu. Iniciativa Komise je dobrým krokem v tomto směru a rádi se toho účastníme.“

Databáze o parkovacích oblastech ve více než 40 zemích světa je k dispozici na seznamu IRU TRANSPark. Ten bude využit v rámci studie k výstavbě sítě parkovišť. Seznam charakterizuje jednotlivá parkovací místa včetně příslušných služeb pro řidiče. Na základě této analýzy bude navržen společný certifikační systém pro bezpečnou úroveň parkovacích zařízení. Studie vezme v úvahu přepravní proudy a požadavky uživatelů a rovněž obsáhne informace o podmínkách a o obchodním potenciálu budování bezpečných parkovacích míst pro nákladní vozidla. Podrobnosti jsou k dispozici na https://www.iru.org/transpark-app.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Společenstvo evropských železnic – CER

EVROPSKÁ DRÁŽNÍ CENA

CER informuje, že v pořadí již jedenáctou Evropskou drážní cenu za letošní rok získal v Bruselu projekt Gotthardského základního tunelu, jenž dal vzniknout nejdelšímu železničnímu tunelu na světě a přičinil se o výrazný přesun zboží na koleje. V tomto případě byly spojeny kategorie udělovaných politických a technických cen. Cenu převzali Peter Jedelhauser, nedávný šéf projektu Gotthard North South Corridor u švýcarské dráhy SBB, a Renzo Simoni, nedávný ředitel společnosti AlpTranzit Gotthard Ltd. Slavnostního ceremoniálu se zúčastnily dopravní komisařka EU Violetta Bulcová a předsedkyně výboru Evropského parlamentu pro dopravu a turistiku Karima Delliová.

ARÉNA DOPRAVNÍHO VÝZKUMU (TRA) V DUBNU VE VÍDNI

CER upozorňuje členské firmy na největší evropskou konferenci věnovanou dopravnímu výzkumu a technice, která proběhne ve Vídni ve dnech 16. až 19. dubna pod názvem Digitální éra v dopravě – řešení pro společnost, hospodářství a životní prostředí. Organizátorem je rakouské spolkové ministerstvo dopravy, inovací a techniky ve spolupráci s Evropskou komisí EU a řadou dalších institucí. Součástí akce je průmyslová výstava a řada technických exkurzí. V rámci konference budou též uděleny dvě ceny TRA za technické vize. Pořadatelé uvádějí, že TRA je arénou pro výzkumníky, podniky a veřejné úřady činné na úseku dopravy. Více než tři tisíce expertů bude diskutovat o nových řešeních v mobilitě a o současných náročných tématech včetně procesů transformací. Podrobnější informace lze získat na e-mailu programme@travie2018.at.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA

JE TŘEBA ŘEŠIT KRIZI INFRASTRUKTURY Z POHLEDU BEZPEČNOSTI

U příležitosti letecké výstavy v Singapuru se sešly z iniciativy IATA špičky světového civilního letectví v rámci Leadership Summitu; jeho tématem byl nový pohled na leteckou budoucnost. V hlavním programu vystoupil generální ředitel IATA Alexandre de Juniac a hovořil především k problematice infrastruktury: „Rozvoj infrastruktury je pro budoucnost oboru zásadní. Avšak na mnoha místech není tento rozvoj dostatečně rychlý, aby pokrýval rostoucí poptávku. A existují varovné trendy, které zvyšují náklady. Jedním z nich je privatizace letišť. Dosud jsme nenašli správný regulační rámec s rovnováhou zájmu investorů na zisku a veřejným zájmem, aby letiště byla katalyzátorem hospodářského růstu. Veškerý optimismus, podporující velké objednávky letadel, nebude nic znamenat, pokud nebudeme schopni řídit letecký provoz ve vzduchu a na letištích,“ řekl a zdůraznil nedostatek letištních kapacit v Jakartě, Bangkoku a Manile, jež považuje za hlavní problémy v regionu Asie/Pacifik. „A na druhé straně spektra je letiště Inčchon v Soulu,“ dodal. Nedávno byla na letišti vybudována nová dráha a zvýšila se kapacita odbavovacího terminálu, aniž by se tím zvýšily náklady leteckých společností a cestujících. Před dvěma lety tu dokonce došlo ke snížení letištních sazeb – velmi kladný příklad pro ostatní letiště k následování. Ukazuje to rovněž na velké porozumění úloze letectví v propojování korejského hospodářství se světovými ekonomickými příležitostmi.

Zajištění dostatečné a nákladově efektivní infrastruktury v Asii/Pacifiku je hlavní prioritou. Region je ústředním prostorem pro celkový růst oboru. V roce 2036 IATA očekává, že bude cestovat 7,8 miliardy osob (oproti očekávaným 4,3 miliardy v roce 2018). Z 3,5 miliardy cest do, z či v rámci regionu Asie/Pacifik v roce 2036 se 1,5 miliardy dotkne Číny. Již v roce 2022 se stane Čína největším individuálním leteckým trhem. A skoro stejný potenciál lze vysledovat v Indii, pokud její trh bude pokračovat v dosavadním vývoji.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco

BIMCO O NÁMOŘNÍ KONFERENCI APM LEADERS´ FORUM

Konferenci pořádá Asociace manažerských projektů APM v Londýně 14. března a zaměří se na příležitosti, výzvy a investice v námořním oboru v letošním roce. Špičkoví experti a manažeři z celého světa se budou zabývat především následujícími tématy:

Jak bude vypadat budoucnost námořního oboru?

Výzvy, které přináší ropa, a jaké jsou dopady růstu spotřeby zkapalněného zemního plynu?

Přináší ratifikace Zásad IMO o odpadních vodách (BWM) ze září 2017 žádoucí výsledky?

Zvládnutí systémů s big daty a nových námořních technologií, jež ovlivňují námořní obor.

Přeměna námořních talentů dneška na talenty, jež bude obor potřebovat.

Jak mohou majitelé lodí zůstat ziskovými při měnící se tržní dynamice?

Jaké jsou investiční příležitosti, jež se dostaví v tomto regionu?

Jak mohou být majitelé lodí správně vybaveni vůči hrozbám kybernetické bezpečnosti a co lze očekávat v roce 2018?

Jiří Kladiva

Foto: LAN

spinner