Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - duben 2017

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - duben 2017

LOGISTIKA

Evropská logistická asociace – ELA

27. DUBEN – DEN DODAVATELSKÉHO ŘETĚZCE JIŽ PODESÁTÉ

ELA informuje o akci, ve které hraje zásadní organizační roli její iniciátor, německé společenstvo Logistika. Vychází se z toho, že logistika a management dodavatelského řetězce jsou více než jen doprava, skladování a překlad. V tento den podniky z průmyslového, obchodního a logistického sektoru dávají veřejnosti příležitost pohlédnout za kulisy a seznámit se širokým spektrem logistických činností. Instituty informují o svých výzkumných projektech a vzdělávací instituce předvádějí své učební programy. Motto pro Den dodavatelského řetězce zní: Logistika dláždí cestu. Informační akce mohou organizovat všechny podniky a instituce fungující na poli logistiky; všechny akce jsou pro návštěvníky zdarma. V Berlíně proběhne ve dnech 25. až 27. října 2017 již 34. mezinárodní konference o dodavatelských řetězcích; mezi prvními potvrzenými tématy jsou například elektrická mobilita a vícekanálová logistika.

SPEDICE

Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA

FIATA A CLECAT ZNEKLIDNĚNY SITUACÍ V NÁMOŘNÍ DOPRAVĚ

Světová spediční federace FIATA a Evropský spediční svaz CLECAT vyjádřily hluboké znepokojení nad současnou situací v námořních kapacitách a nad nejistotami ve službách.

Kapacity pro námořní zásilky do Asie se dramaticky snížily s dopady na sazby a služby. S ohledem na vyš-ší poptávku po kapacitách nabízených dopravci odesílatelé musí čekat také celé týdny na odvozy kontejnerů. CLECAT a FIATA vyjadřují nespokojenost svých členů s touto situací. Evropská a světová asociace speditérů zdůrazňují význam disponibilní dostatečné kapacity k zajišťování světového obchodu. Dopravci musí respektovat platné dohody a smlouvy. Obě organizace jsou otevřené k diskusi s námořními dopravci o současném vývoji a o obtížích, které z toho vyplývají. Nelze rovněž ignorovat znepokojení členů, pokud jde o úroveň služeb. Obě organizace uznávají, že se zvýšila poptávka po zásilkách z Evropy na Dálný východ. Je nicméně otázkou, zda současná situace v dopravních kapacitách může být zdůvodňována pouze vyšší poptávkou. „Jsme svědky intenzivnějšího vyčleňování námořních lodí z provozu, které je podle našeho názoru v rozporu se zvýšenou poptávkou. Na některých trasách námořních linek se přijímá knihování až čtyři týdnu dopředu,“ řekl Jens Roamer, předseda pracovní skupiny Moře ve FIATA.

FIATA a CLECAT zdůrazňují význam námořních dopravců ve světových dodavatelských řetězcích a jsou si vědomy obtíží, se kterými jsou konfrontovány. Nicméně v zájmu předcházení dlouhodobým škodám v obchodě CLECAT a FIATA naléhají na dopravce, aby udělali vše potřebné k zajištění dostatečných kapacit pro obchod.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

INDIE PŘISTOUPÍ K ÚMLUVĚ TIR

IRU informuje, že indická vláda v Novém Dillí pod vedením premiéra Shri Narendra Modi schválila přístup země k Úmluvě OSN TIR, jež je světovým standardem pro mezinárodní zbožový celní tranzit. Toto historické rozhodnutí usnadní nákladní dopravu a zvýrazní Indii a její sousedy v úsilí o regionální integraci v jižní Asii. Ve světle nedávné dohody o motorových vozidlech ke zlepšení přeshraniční dopravy mezi Bangladéšem, Bhútánem, Indií a Nepálem rozhodnutí vlády o TIR urychlí regionální potenciál, aby se stal produktivním obchodním hubem. TIR rovněž napomůže Indii aplikovat dohodu o usnadňování obchodu Světové obchodní organizace (WTO), která vstoupila v platnost zcela nedávno.

Generální sekretář IRU Umberto de Pretto k tomu řekl: „Vládní rozhodnutí dostává Indii pevně na cestu přijímání harmonizovaných světových dopravních standardů. Indie zakrátko pocítí prospěch z efektivnějšího a rychlejšího nákladního tranzitu, rozšíření obchodu a jeho prosperity v zemi.“

Mezinárodní systém pohybu zboží po silnici zejména posílí mezinárodní dopravní koridor „sever–jih“ – tuto klíčovou obchodní trasu mezi střední Asií a Společenstvím nezávislých států na severu a jižními přístavy Indie a za nimi, jako je Chabahar v Íránu. Příslušnost k TIR bude jistit celní povinnosti a poskytne robustní mechanismus záruk, sníží náklady na obchodní transakce a usnadní větší růst vnitroregionálního a meziregionálního obchodu.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Společenstvo evropských železnic – CER

SNIŽOVÁNÍ HLUKU V NÁKLADNÍ DOPRAVĚ: CO MÁME DĚLAT?

CER – Společenstvo evropských železnic a infrastrukturních podniků – pořádá 3. května konferenci, která se bude zabývat řešeními, jak podpořit snižování hluku v dopravě zboží. Akce proběhne v Bruselu na Zastoupení německé spolkové země Bádensko-Württembersko při EU v Rue Belliard 60. Začátek je v 16.30 hodin.

Železniční nákladní doprava má problémy po léta. Stárnoucí vozový park a mohutný konkurenční tlak ze strany ostatních druhů dopravy vytvářejí velmi složité podmínky pro drážní operátory. Za těchto již tak dosti náročných okolností další problém s řešením drážního hluku vyžaduje širokou mezinárodní spolupráci. V nedávné době bylo ohlášeno několik národních iniciativ, jak omezovat drážní hluk. Pohybují se od zdražení vstupů na síť pro hlučné vlaky přes úplný zákaz jejich provozu po finanční podporu přestavby brzd vozového parku. Již také existují iniciativy EU, pokud jde o poslední náměty, ale ty samotné nestačí. Skutečnost, že náklady přestavby celého vozového parku EU by se pohybovaly mezi 0,7 a 1,0 miliardy €, znamená, že by šlo o částku, která odpovídá současné ziskové marži nákladních drážních operátorů. Pro drážní sektor je nemožné, aby toto financoval sám. Co tedy lze dělat?

Účastníci konference se zaměří na regulační rámec týkající se hluku, jakož i na finanční možnosti jeho snižování.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA

IATA VÍTÁ NOVÁ KANADSKÁ PRAVIDLA PRO BEZPEČNOST DRONŮ

IATA uvítala prohlášení kanadského ministra dopravy Marca Garneua k zavedení přechodného nařízení omezujícího používání rekreačních dronů kolem letišť a dalších velmi rizikových území. Neodpovědné nebo zlomyslné užívání malých létajících zařízení bez obsluhy (UAVs) v blízkosti letišť a letadel vytváří bezpečnostní rizika. Podle ministerstva Transport Canada počet ohlášených nehod s drony se více než ztrojnásobil z 41 případů, když se začaly údaje sbírat v roce 2014, na 148 v roce 2016.

„Zavedení tohoto přechodného nařízení pomůže chránit letový prostor uživatelů a cestující veřejnosti. Zejména je důležité upozornit na důležitou roli, kterou sehrává Královská kanadská jízdní policie (RCMP) a místní právo chránící agencie, když uvádějí rizika z provozu dronů. Při pohledu vpřed pokročilá technika poskytne nové cesty, jak řádně řídit rekreační, komerční a státní provoz dronů. Transport Canada hraje významnou roli v pomoci, jak formulovat tyto standardy a předpisy,“ řekl Rob Eagles, ředitel IATA pro management leteckého provozu. Na 39. shromáždění Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO) na podzim IATA oboroví partneři požadovali vývoj standardů a definic k zajištění světové harmonizace v regulaci dronů a jejich bezpečnou a efektivní integraci do současného a nového letového prostoru. V rámci pomoci státům v definování a uplatňování předpisů pro drony IATA a hlavní oboroví partneři, jakož i úřady pro civilní letectví spolupracují s ICAO na vývoji souboru nástrojů, jenž poskytne státům provozní vodítko k bezpečnému provozu.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Evropská organizace námořních přístavů – ESPO

14. VÝROČNÍ KONFERENCE ESPO V ČERVNU V BARCELONĚ

ESPO informuje o akci, která se uskuteční ve dnech 1. a 2. června ve Světovém obchodním centru v Barceloně – v úzké součinnosti s tamním přístavem. Hlavní téma konference zní: „Mění se klima pro evropské přístavy?“ Rok 2016 byl bohatý na rekordy, po podobných rocích 2014 a 2015. Snížení zvyšující se globální teploty o dva stupně a zvládnutí změn klimatu je pravděpodobně jednou z největších výzev v lidské historii. A také pro přístavy. Jako významná část logistického řetězce jako hlavní brány do světa musí evropské přístavy přispívat ke světovému, evropskému a národnímu klimatu a k realizaci plánů dekarbonizace. Budou se hledat odpovědi i následující otázky: Jak se stát přístavem s nízkým uhlíkem nebo dokonce bez uhlíku? Kolik času potřebujeme pro přenosy energie? Jsou evropské přístavy a jejich infrastruktura připraveny na bouře? Budou přístavy součástí řešení problematiky klimatu? Jaká je odpovědnost přístavních správ? Jak mohou přístavní správy podporovat a usnadňovat angažovanost různých partnerů? Jak daleko mohou jít přístavní správy v podpoře nízko karbonové angažovanosti?

Svět vstupuje do nové éry. Zdá se, že přerušení se stane módním slovem roku 2017. Pochybnosti o globalizaci, narůstající protekcionismus a geopolitický vývoj riskují, že se radikálně změní způsob obchodování a zbrzdí se toky carga a tím se také změní pravidla hry pro evropské přístavy. Jak pohlížet na tento nadcházející ekonomický nacionalismus v době, kdy námořní linky, logističtí operátoři a provozovatelé terminálů stále více spojují své síly a utvářejí aliance? Jak nepříznivé mohou být nové obchodní bariéry pro přístavy? Mění se obchodní model evropských přístavů? Měly by přístavy následovat příklady svých zákazníků a spojovat síly?

Toto jsou další témata a otázky, které se budou projednávat na uvedené dvoudenní konferenci za účasti řady špičkových expertů a s návaznými debatami s různými přístavními správami a politiky EU. Více na www.espo-conference.com

Jiří Kladiva

spinner