Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - říjen 2016

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - říjen 2016

LOGISTIKA

Evropská logistická asociace – ELA

Evropské ceny ELA 2016 už znají své vítěze.

Ocenění Projekt roku 2016 získala německá společnost obchodní logistiky BLG a firma Engelbert Strauss GmbH také z Německa za velmi zajímavý projekt skladové logistiky s inovativním řešením, které se zabývá propojením lidské práce s roboty. Řešení navíc nebylo implementováno do zcela nového objektu, ale zdařile do budovy považované za architektonické dědictví. Profesionálem roku 2016 se stal Michalis Ziglis z Řecka, který průběžně řídil rozvoj logistiky ve své firmě, jež se vyvinula do společnosti poskytující trhu pionýrské služby. S tím souvisí i oblast recyklace a iniciativa vedoucí k úsporám energie. Zatím exkluzivní služby na řeckém trhu již několikrát získaly ocenění na národní úrovni. Ocenění Nejlepší prezentace roku 2016 obdrželi zástupci firmy Agfa Graphic za svoji živou a jasnou prezentaci. Projekt je velmi dobrým příkladem spolupráce dodavatelského řetězce v rámci síťové organizace. Agfa Graphic vyvinul a zavedl nový dodavatelský řetězec pro tiskové desky tak, aby proces byl finančně a ekologicky udržitelný pro všechny zúčastněné strany.

SPEDICE

Evropská federace spedičních svazů – CLECAT

Spediční fórum: Logistika air carga – důvody ke změně?

Fórum, které organizuje CLECAT, se koná jednou ročně a dává příležitost diskutovat politická a obchodní témata ovlivňující logistiku, spedici a sektor celních služeb. Též odesílatelé zboží mají na fóru příležitost diskutovat významná témata s prominentními experty oboru. Fórum se uskuteční ve středu 16. listopadu v Bruselu ve spolupráci s bruselským letištěm v hotelu Van der Valk, umístěném nedaleko letiště. Na fóru vystoupí vedoucí pracovníci Mezinárodního dopravního fóra, Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA, bruselského letiště, zástupci složky bezpečnostní standardizace DB Schenker a další odborníci.

Letošní fórum bude sestávat ze tří zasedání, která budou jednat o ústředních tématech budoucího vývoje letecké přepravy zboží. První zasedání s názvem Osvojení si „e-businessu“ – co dobrého je v něm pro uživatele? se bude věnovat zavádění systému eFreight/e-Air Way Bill. Odborníci se budou snažit odpovědět na otázky, jak může digitalizace zlepšit efektivnost, bezpečnost a odolnost dodavatelských řetězců letecké přepravy zboží či jaká jsou příští očekávání spedičního oboru. Během druhého zasedání, které nese název Přidání hodnoty letecké logistice dodavatelského řetězce, se bude diskutovat o optimalizaci řetězce a vytváření logistických řešení cestou inovativní spolupráce. A také o tom, jak mohou být vytvářena integrovaná řešení pro logistický obor a jaká jsou aktuální očekávání zákazníků. Třetí zasedání se pokusí odpovědět na otázku, co je v datovém potrubí pro letecké cargo, což je i název zasedání. Půjde hlavně o hraniční management a efektivní regulační management. Odborníci se pokusí zjistit, jak může digitalizace usnadnit programy hodnocení rizik, jako jsou ACAS (US), PACT (Kanada) a Precise (EU) či jak mohou být nové hrozby odstraněny.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

Plán na bezpapírový systém TIR: eTIR

IRU připomíná, že celní procedury jsou jednou z největších překážek v rychlosti dopravy zboží. I jenom malá zlepšení standardních postupů mají svůj význam a odstranění papírové formy vůbec by znamenalo ohromný krok vpřed. Vzniká proto plán na bezpapírovou formu systému pod symbolem Quicker – Simpler – Safer, tedy Rychleji – Jednodušeji – Bezpečněji. IRU již vytvořila několik aplikací zdokonalujících celý systém. Jsou to v originálech ASKTIRweb, SafeTIR, Real-TimeSAFETIR (RTS) a TIR Electronic Pre-Declaration (TIR-EPD).

Cílem eTIR je omezit systém papírových celních karnetů, které řidiči předkládají celním úředníkům při přejezdu hranic. Pro celníky znamenají papírové karnety značnou spotřebu času – musejí přenášet všechny informace do svých elektronických systémů manuálně. eTIR SYSTEM může potenciálně tyto problémy řešit. Když celníci obdrží informace o zboží elektronicky před jeho příchodem, ubude jim práce s přenosem dat a mohou bezpečně předem posuzovat rizika. A bezpapírový systém učiní celý proces rovněž přátelštějším vůči životnímu prostředí.

IRU také pracuje na pilotním projektu eTIR při přepravě zboží mezi Tureckem a Íránem, a to ve spolupráci s Evropskou hospodářskou komisí OSN. Turecké a íránské vládní orgány testují systém eTIR na dopravním koridoru překračujícím hranice Turecka a Íránu, přičemž systém zahrnuje čtyři celnice. Ty budou aplikovat nástroje IRU IT a plně se spolehnou na elektronickou výměnu informací mezi IRU, dopravcem, celními úředníky a svazem autodopravců. Jakmile se podrobnosti o zboží dostanou do systému eTIR, zainteresované strany je mohou monitorovat přes aktualizace, sdělení, sledování, kontrolu i naléhavé zprávy. Poté, co všichni uživatelé posoudí a zhodnotí fungování systému eTIR v praxi, IRU bude spolupracovat na jeho rozšíření ve větším měřítku.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie železnic – UIC

Světový kongres UIC o drážní bezpečnosti

Na konci listopadu, konkrétně od 23. do 25. Listopadu, se v helsinském hotelu Hilton Helsinki Strand uskuteční Světový kongres UIC o drážní bezpečnosti, který naváže na kongres, jenž proběhl loni v prosinci v indickém Dillí. Kongres organizuje UIC ve spolupráci s finskou dopravní agenturou FTA. Hlavním tématem kongresu bude problematika bezpečnosti stanic a program zohlední i další návrhy členských dopravců UIC. Program bude finalizovat vědecký výbor, který propojí složku UIC Security, UIC SMGG (Světovou skupinu staničních manažerů z úseku osobní dopravy UIC) a FTA. Všechny náměty se mohou týkat plánu bezpečnosti, denní kriminality a terorismu, odhalování zbraní a výbušnin, částečného nebo úplného uzavírání stanic, potřebných právních aspektů, možných mezinárodních standardů, ale i lidského faktoru, školení a komunikace.

USA: Kalifornská vysokorychlostní dráha

UIC informovala o tom, že v letošním prvním pololetí Kalifornský úřad pro vysokorychlostní železnici absolvoval několik milníků v obdivuhodném úsilí realizovat první celo-státní vysokorychlostní program. Pozornost se zaměřila na novou výstavbu, geotechnické činnosti, přijetí klíčového plánu práce a rozsáhlé zapojení veřejnosti do plánovacího procesu ochrany životního prostředí. Od ledna úřad zahájil výstavbu nového mostu Tuolumne Street ve Fresně, absolvoval řadu veřejných setkání v jižní a severní Kalifornii a rovněž odstartoval odběr geotechnických vzorků v Angeles National Forest. To vše směřuje k realizaci vysokorychlostní dráhy, jež je považována za zásadní dopravní přínos k budoucí kalifornské úspěšnosti. Vysokorychlostní trať má mít délku 830 km a vlaky by na ní měly dosahovat rychlosti 370 km/hod. Termín zahájení provozu je stanoven na rok 2029.

Na důkaz šesti měsíců rychlých změn, počínající výstavby a celkového pokroku vydal úřad nový videozáznam s názvem 6 Month of Progress on High-Speed Rail. Až lidé uvidí, co všechno se od ledna změnilo, poznají, že „vysokorychlostní dráha začíná být skutečností“. Nové video je k dispozici na webu http://hsr.ca.gov.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace leteckých dopravců – IATA

Světová konference letecké bezpečnosti (AVSEC)

Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA, Mezinárodní aso-ciace civilního letectví ICAO a Mezinárodní rada letišť ACI spojily své síly, aby oslovily narůstající rizika v letecké bezpečnosti integrovaným řešením. Zásadní témata jako bezpečné pozemní prostory na letištích, informace sdílené mezi vládami, zvládání rizik narůstajícího domácího terorismu a předcházení kyberhrozbám byly hlavními body programu 25. ročníku AVSEC (Aviation Security World Conference), který se uskutečnil tento týden v Kuala Lumpur v Malajsii. „Letecká bezpečnost se potřebuje vyvíjet v návaznosti na měnící se hrozby,“ řekl generální sekretář ICAO Fang Liu. „Globální politika a regulační rámec se musí efektivně přizpůsobit a včas oslovit narůstající dynamická rizika. Mnoho expertů na světovou leteckou bezpečnost a vedoucí myslitelé, kteří se sešli na světové konferenci AVSEC, poskytlo cennou příležitost k identifikaci společných cílů a ke spojení síly a zdrojů oboru k dosažení větší letecké bezpečnosti a jejímu usnadňování,“ dodal. „Létání je bezpečné. A udržet bezpečnost je odpovědností vlád a výzvou pro všechny účastníky letecké dopravy,“ řekl výkonný ředitel IATA Alexandre de Juniac. „Letectví je záležitostí svobody. Avšak poslední měsíce ukazují, že zůstává i cílem teroristů. AVSEC posiluje v oblasti bezpečnosti nezbytné partnerství mezi oborem a vládami. A je to urychlující činitel, jenž pomáhá napřít náš společný zájem do sdíleného programu, abychom byli o krok před těmi s programem ďábla,“ dodal.

„Nedávné tragické útoky v Bruselu a na Atatürkově letišti v Istanbulu vnesly leteckou bezpečnost ostře do ohniska světových médií,“ řekla Angela Gittensová, generální ředitelka ACI World. „Zajištění bezpečnosti pro cestující je hlavní prioritou pro ACI a jeho členy a podmínkou pro udržitelný letecký systém. Je to cíl, jehož lze dosáhnout jen úzkou spoluprací mezi zainteresovanými subjekty. Krajina letecké bezpečnosti se mění a AVSEC položí základy k tomu, kam jít a jak se tam nejlépe dostat.“ Podle organizátorů se konference zúčastnilo více než 500 delegátů zabývajících se bezpečností v leteckých společnostech, na letištích i na úřadech a také zástupci výrobců obranných zařízení a technologií.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Baltská a mezinárodní námořní rada – BIMCO

Nové standardní dohody pro obnovu kontraktů

BIMCO vydala tři standardní ino-vační dohody, které poskytnou právní rámec ke změnám jedné z originálních částí kontraktů. Dvě z dohod se týkají časových charterů; jedna je zaměřena na změnu charterera (nájemce?) a další na změnu vlastníka. Třetí dohoda řeší změnu kupujícího v rámci smlouvy o stavbě lodi. Korporální změny jako reorganizace, prodej podniku či prodej jeho části vyvolávají nutnost změn v původních smlouvách. Využívají se k tomu náhrady nebo „inovace“ smluv. Až dosud neexistovala standardní forma smlouvy zahrnující tyto možnosti a smluvní strany musely navrhovat vlastní ustanovení. Nové dohody BIMCO poskytují užitečný rámec, když pokrývají mnoho právních a praktických témat pro použití v případech obnovy smluv.

Vedoucí týmu právních a komerčních expertů Francis Sarre ze společnosti CMB komentoval publikaci inovovaných dohod: „Nabídkou zpracovaných standardních dohod lze napomoci procesu inovací kontraktů, když budou mnohem jednodušší a snazší a přitom základní právní infrastruktura bude zachována.“

Jiří Kladiva

spinner