​Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - únor 2017

​Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - únor 2017

LOGISTIKA

Evropská logistická asociace – ELA

LETOŠNÍ KONGRES ELA EUROLOG PROBĚHNE 29. A 30. BŘEZNA V BUKUREŠTI

Místo konání bylo zvoleno u příležitosti oslav 15. výročí založení Rumunské logistické asociace ARILOG. Kongres ELA poslouží k podpoře dialogu mezi jejími členy a k formulaci specifických doporučení pro každodenní práci kongresových účastníků. Téma kongresu zní Vize budoucnosti a bude pojato v dílčích tématech:

l Klíčové záležitosti kolem pružnosti, spolupráce a digitalizace

l Diskuse významných osobností sektoru s účastníky v paralelních zasedáních o problematice managementu dodavatelských řetězců, dopravy, distribuce nových automobilů, agribusinessu a evropských fondů

l Zvyšování odbornosti, potřeba průběžného vzdělávání v rámci Dne talentů

Podrobnosti o události, řečnících, programu, registraci a partnerství jsou k dispozici na webových stránkách ARILOG.

SPEDICE

Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA

NOVÝ STANDARD HS SVĚTOVÉ CELNÍ ORGANIZACE (WCO)

FIATA informovala o tom, že 1. ledna letošního roku vstoupila v platnost nová verze Harmonizovaného systému nomenklatury (HS), jež představuje klasifikaci zboží v mezinárodním obchodě. Byla vyvinuta WCO a přijata v roce 1983; letos jde o šesté vydání tohoto světového standardu, užívaného více než 200 zeměmi a hospodářskými či celními uniemi (včetně 154 smluvních zemí k Úmluvě HS). Vydání 2017 zahrnuje 5386 šestimístných podtitulů (ve srovnání s 5205 ve vydání 2012). Celkově obsahuje letošní vydání 233 souborů dodatků: 85 se týká zemědělství, 45 chemického sektoru, 13 sektoru dřeva, 15 textilního sektoru, 25 strojírenství, 18 dopravy a dalších 32 se týká jiných sektorů.

DOPORUČENÍ Č. 41 EHK OSN O VEŘEJNÉM – SOUKROMÉM PARTNERSTVÍ

FIATA dále informovala o tom, že se závěrem roku 2016 skončilo schvalovací období pro doporučení č. 41 o Veřejném – soukromém partnerství v usnadňování obchodu. FIATA bude pozorně sledovat uplatňování tohoto doporučení, jež získá na významu ratifikací Světovou obchodní organizací. Další informace jsou na: http://www.unece.org/cefact.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

FRANCIE JE PRO PLNĚ DIGITÁLNÍ DOPRAVNÍ OPERACE S e-CMR

Podle informací IRU je elektronický nákladní list nyní předmětem oficiálního vládního dekretu v úředním listě Journal Officiel de la République Francaise a členský svaz IRU Národní federace silničních dopravců FNTR oznámil nadcházející přeshraniční pilotní přepravy, jež ověří přínosy ve zvýšené efektivnosti, snížených provozních nákladech a menším ekologickém zatížení (viz str. 12).

IRU pobízí další členské státy Úmluvy OSN o smlouvě v mezinárodní přepravě zboží po silnici (CMR) k přijetí e-CMR otevírajícího velmi požadovanou digitální éru v sektoru. Do současnosti přistoupilo k protokolu na toto téma, jenž byl přiložen v roce 2011 k Úmluvě CMR, jedenáct zemí. Jedná se o Bulharsko, ČR, Dánsko, Estonsko, Litvu, Lotyšsko, Francii, Nizozemsko, Slovensko, Španělsko a Švýcarsko a další země projevují silný zájem. Až donedávna byly nákladní listy CMR vydávány jen v papírové formě.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Společenství evropských železničních společností – CER

CER ŽÁDÁ EU O ZLEPŠENÍ REGULAČNÍHO RÁMCE V CARGU

Evropská komise EU dostává do rizik železniční dopravu zboží, které se týká celní dohled, a sice uplatněním systému spíše určeného pro silnici, který není vhodný pro železniční dopravu. CER proto požaduje od Komise, aby použila tzv. systém ETD, jenž je plně elektronický a pokrývá na železnici zaměřené celní tranzitní postupy. Postup ETD byl navržen, aby nahradil existující a zjednodušující papírové postupy drážního tranzitu. Během uplynulých let se zástupci železničního sektoru v realizaci systému ETD velmi angažovali; pravidla jsou odvozena od článku 233/4 Celního kodexu EU. Navržený systém má umožnit efektivní aplikaci. Je snadné zavést a zajistit kompatibilitu s dalšími systémy úřadů, které již používají údaje o železničním provozu v elektronické podobě. Dále se sníží bezpečnostní rizika kvůli dlouhým stáním na vnějších hranicích.

Systém NCTS, podporovaný Evropskou komisí, nelze považovat za vhodný systém pro železnici. Nejenže by byl zcela oddělen od existující datové základny RailData, ale vyžadoval by množství manuálních vstupů, což by celý nástroj posouvalo o krok zpět – pro provozovatele železniční dopravy by se situace zhoršila a pro celní úřady by použití systému mělo nulový přínos. Při testech před pěti lety vedl systém NCTS k vysokým investičním nákladům a intenzivnímu ručnímu zadávání. To vedlo ke značným zpožděním zejména při odjezdech. Systém NCTS se navíc ukázal nekompatibilní s potřebami drážního sektoru. A tak tlak na NCTS jde zcela proti cílům EU, kterým je udržitelnost dopravních systémů a posílení role železnice v dopravě zboží na dlouhou vzdálenost. Tato skutečnost je alarmující tím více, že odborníci očekávají, že objemy železniční dopravy v Evropě pod celním dohledem budou dále narůstat.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA

ROK 2017 MÁ BÝT PRO LETECKÉ SPOLEČNOSTI OPĚT ZISKOVÝ

IATA oznámila, že v roce 2017 očekává ve světovém leteckém sektoru čistý zisk leteckých společností ve výši 29,8 miliardy USD. Z předvídaných celkových tržeb v částce 736 miliard USD to představuje čistou ziskovou marži 4,1 %. Rok 2017 má být třetím rokem v řadě (a třetí v historii oboru), kdy letecké společnosti dosáhnou návratnosti investovaného kapitálu (7,9 %), jež bude vyšší než průměrná cena kapitálu (6,9). IATA mírně revidovala výhled na ziskovost oboru za rok 2016 na 35,6 miliardy USD (z červnové prognózy 39,4 miliardy USD). Stále půjde o nejvyšší absolutní zisk, generovaný sektorem leteckých společností a nejvyšší čistou ziskovou marži (5,1). „Letecké společnosti pokračují v dobrých výsledcích. A i když podmínky v roce 2017 budou obtížnější s ohledem na zvyšování ceny paliva, očekáváme, že obor dosáhne zisku 29,8 miliardy USD. Je to velmi měkké a bezpečné přistání na ziskovém území. Tyto tři roky představují nejlepší výkonnost v historii oboru – bez ohledu na množství nejistot, kterým čelíme. Rizik je ovšem mnoho – politických, ekonomických i bezpečnostních. A kontrola nákladovosti je stále trvalou bitvou v našem hyperkonkurenčním oboru,“ řekl generální ředitel IATA Alexandre de Juniac.

Evropští dopravci: Letecké společnosti se sídlem v Evropě očekávají letos dosažení agregovaného čistého zisku 5,6 miliardy USD při čisté ziskové marži 2,9 procenta a zisku na cestujícího 5,65 USD. Zůstává tu značný rozdíl mezi výkonností evropských a severoamerických dopravců. Kapacita by se měla zvýšit o 4,3 procenta a prognózovaná poptávka o čtyři procenta. V regionu je silná konkurence brzdící vysoké náklady, svazující regulace a vysoké daně. A hrozba terorismu zůstává reálným rizikem, i když se letecké dopravě navrací důvěra.

Severoameričtí dopravci: Letecké společnosti v Severní Americe vykazují nejvyšší výkonnost. Čistý zisk po zdanění má být letos nejvyšší a dosáhnout objemu 18,1 miliardy USD, avšak bude zřejmě nižší oproti očekávaným 20,3 miliardy USD v roce 2016. U dopravců v regionu se také počítá s nejvyšší čistou ziskovou marží 8,5 procenta a ziskem na cestujícího 19,58 USD. Letos dopravci počítají s navýšením kapacity o 2,6 % při očekávaném růstu poptávky o 2,5 %. Nedávná slučování firem pokračují v podpoře silné regionální ziskovosti, i když je severoamerický region vystaven tlaku růstu nákladovosti včetně cen paliva.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco

STANOVISKO K BOJI PROTI ÚPLATKÁŘSTVÍ A KORUPCI

Na korupci se vztahuje řada mezinárodních nástrojů, zejména Úmluva Spojených národů proti korupci z roku 2003 a Úmluva o boji s úplatkářstvím u úředníků v zahraničních službách, pokud jde o mezinárodní obchodní transakce, přijatá v roce 1997 Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Korupce se týká také řada národních zákonů, včetně britského zákona o úplatkářství z roku 2010 a zákona USA o zahraničních korupčních praktikách. Korupční praktiky zahrnují požadavky plateb v hotovosti nebo laskavosti od přístavních úředníků. Takové praktiky zvyšují ne nezbytná finanční břemena a zdržení v námořním sektoru a ztěžují mezinárodní obchod. Působí to na principy volného obchodu a na etiku.

Bimco zformulovala antikorupční klauzule pro smlouvy o provozu lodí, jež byly publikovány v listopadu 2015. Jejich důvodem je poskytnout sektoru standardní formulace a také férové rozdělení rizik a odpovědností mezi smluvními stranami.

Rada ředitelů Bimco nedávno schválila protikorupční pozici, v níž Bimco podporuje snahy různých národních a mezinárodních nástrojů a dalších úsilí v boji proti všem formám úplatků a korupce ve světě. Úplatkářství nikdy není přijatelné. Zákon Spojeného království Velké Británie o politice nulové tolerance pokud jde o zjednodušení plateb za výkony legitimních služeb, není účinný v zemích, kde je korupce hluboce zakořeněna. Zákonný nástroj Spojených států amerických představuje mnohem pragmatičtější přístup.

Bimco dále uvedla, že s ohledem na závažnost této záležitosti a skutečnost, že korupce je v některých zemích hluboce zakořeněna, mají být zejména státy s přístavy přesvědčovány, aby přebíraly odpovědnost za zřizování a uplatňování efektivních protikorupčních kontrolních mechanismů a postupů. To umožní majitelům lodí a operátorům, aby formálně nahlašovali a/nebo protestovali proti údajným setkáním s korupcí bez obav z následků.

DOPRAVNÍ ZÁKAZNÍCI

Evropská rada odesílatelů – ESC

SEZNAM PŘÁNÍ ODESÍLATELŮ VŮČI STÁTNÍ UNII BENELUXU

ESC oznámila, že dvě jeho členské organizace – Belgická rada odesílatelů OTM a Nizozemská rada odesílatelů EVO FENEDEX – podepsaly společné memorandum se státní Unií Beneluxu o těsnější spolupráci v dopravě a v logistice. „Snažíme se o optimální regionální spolupráci s Beneluxem, který se stává výzkumným centrem pro inovace v dopravě a logistice,“ řekl Jan Molema, vedoucí týmu odesilatelů pro trh Unie Beneluxu.

Vedoucí představitelé obou národních rad, jakož i ESC vyjádřili přání, aby se Benelux vyvinul do logistické zkušební oblasti. Zdůraznili význam digitálního nákladního listu (eCMR), jenž má být povolen ve všech zemích Beneluxu, podpořili užší spolupráci mezi kontrolními a celními službami v Beneluxu a sdílení nejlepších zkušeností a znalostí o inteligentních dopravních systémech. Zástupce generálního tajemníka státní Unie Beneluxu Lux Willems prohlásil, že Unie velmi ráda asociacím vyhoví: „Přesněji řečeno – digitalizace obchodních toků bude v roce 2017 pro Benelux hlavní prioritou,“ uvedl.

NOVÁ OBOROVÁ ALIANCE MULTIMODÁLNÍHO PROPOJENÍ A LOGISTIKY

Aliance multimodálního propojení a logistiky (IAM) vznikla z iniciativy Federace soukromých evropských přístavních operátorů a terminálů (FEPORT) a odstartovala svou činnost 8. prosince loňského roku. Aliance zastupuje 21 organizací a ESC je jedním ze zakládajících členů. Mezi oblasti společného zájmu patří konkurenceschopnost, efektivnost, udržitelnost dodavatelských řetězců, doprava zboží, bezpečnost a nákladní služby napříč evropským regionem. Aliance bude uvádět svá společná stanoviska k tématům EU a jejích příslušných agentur. FEPORT zastupuje mimo jiné zájmy 400 terminálů v námořních přístavech Evropské unie.

Jiří Kladiva

spinner