18. února 2013
KOPER (18.2.) – Přístav Koper se v posledních letech vyvinul v nejvýznamnější překladový uzel nejen samostatného Slovinska, ale především jako tranzitní přístav pro obchod mezi zeměmi střední a východní Evropy a Asií. Původně jej přitom jugoslávská vláda nechala v padesátých letech minulého století vybudovat jen jako doplněk k dvojici tradičních jaderských přístavů – Rijece a Ploce.
Koper leží necelých 20 kilometrů od Terstu. Italský přístav s 238letou tradicí ovšem pro mladý slovinský přístav nepředstavuje největšího konkurenta v pravém slova smyslu, narozdíl od velkých námořních přístavů západní a severozápadní Evropy. V listopadu roku 2009 se i proto Koper stal společně s italskými přístavy Ravenna, Terst a Benátky zakládajícím členem sdružení přístavů severního Jadranu North Adriatic Ports Association (NAPA).
Společně s chorvatskou Rijekou, která do sdružení vstoupila později, nyní všech pět přístavů společně vystupuje například na významných veletrzích. Rejdaře, speditéry a poskytovatele logistických služeb, se na nich snaží přesvědčit, že severní Jadran představuje pro obchod mezi střední a východní Evropou a Asií životaschopnou alternativu vůči vzdálenějším přístavům v Severním nebo i Baltickém moři.
„Plavba námořní lodi z Číny do Koperu je o osm dní kratší než do přístavů severní a severozápadní Evropy. Úspora je nejen v čase, ale i v nákladech,“ uvedl tiskový mluvčí přístavu Koper Mitja Dujc. Dynamický slovinský přístav nabízí i nejkratší silniční spojení z a do zemí střední a východní Evropy. Přístav leží v bezprostředním dosahu transevropských dopravních koridorů Baltské moře – Jadran (Baltic – Adria) a Středomoří (Mediterranean). Přesto řada rejdařů Koper stále ještě nezařadila do svého jízdního řádu.
Investice do infrastruktury
Přístavní správa i samotná slovinská vláda se velmi snaží o zlepšování rámcových podmínek. „Investujeme značné prostředky do rozvoje překladové infrastruktury,“ řekl zástupce Koperu pro Německo a Rakousko Alojz Fabjan. Do roku 2015 vyroste například u Mola č. 3 kotviště pro šest velkých lodí a také nový kontejnerový terminál s roční překladovou kapacitou kolem jednoho milionu TEU.