NÁMOŘNÍ SLUŽBY

Austromar se přestěhoval a rozšířil poskytované služby

Nezávislý poskytovatel námořních služeb ve všech segmentech námořní dopravy, společnost Austromar, má za sebou náročné stěhování do nové lokality. Pražské Modřany v říjnu definitivně vyměnil za těsnou blízkost terminálu společnosti Metrans v Uhříněvsi. Zároveň už od června rozšiřoval služby, které nabízí zákazníkům, včetně zavedení nových destinací a nových rejdařů.

Austromar není na českém trhu žádným nováčkem, služby na něm nabízí již více než deset let. Vystupuje jako nezávislý agent námořních liniových společností zajišťujících spedičním společnostem veškeré druhy námořních přeprav a komplexní související služby. Snaha zajistit zákazníkům co nejkvalitnější služby stála také za stěhováním jeho sídla do Uhříněvsi, protože stávající areál v Modřanech už nebyl kapacitně schopen vyhovět požadavkům zákazníků.

„Zajišťujeme tři hlavní produkty – kontejnerovou přepravu, přepravu nestandardních (nadrozměrných) zásilek, jako jsou třeba projektové celky, a sběrnou službu. V novém působišti jsme schopni konsolidovat všechny zásilky a zajistit všechny služby spojené s dopravou této zakázky po moři,“ uvedl vedoucí oddělení konvenčních přeprav společmosti Austromar Jaroslav Vaňous.

Výhodou je nejen blízkost terminálu Metransu

Podle dalšího zástupce společnosti Austromar Michala Vydry je výhodou nové lokality jednak více prostoru pro poskytované služby, jednak možnost napojení na přímé kontejnerové vlaky společnosti Metrans do západoevropských přístavů. „Snažíme se rozšířit nabídku služeb například o pakovací služby, překládáme tu zboží ze standardních kamionů do kontejnerů a zpět pro zákazníky, kteří nemají vlastní prostředky pro nakládání kontejnerů,“ popsal Michal Vydra jednu z nových služeb uhříněveského terminálu. Výhodou sídla v těsné blízkosti terminálu Metransu je i to, že se šetří zbytečné cesty kamionem po Praze. „Děláme tu například i překlad nestandardních nákladů a další věci, které jsme v Modřanech dělat nemohli, nebo jen s velkými obtížemi. Z Uhříněvsi obsluhujeme celou republiku,“ dodal Michal Vydra.

Nabídka služeb zastoupených rejdařů se rozšiřuje

Austromar je členem široké skupiny firem podnikajících v oboru námořní dopravy, v níž jsou mimo jiné zastoupeni i mnozí významní světoví rejdaři. Jednou z posledních akvizic se stalo rejdařství Sloman Neptun Shipping Line se sídlem v Brémách, které z přístavů Brémy a Antverpy obsluhuje hlavně oblast Středozemního moře. „Tento region je z hlediska projektů a investičních celků pro Českou republiku a Slovensko velmi zajímavý. Vozí se tam hodně technologické celky, vybavení továren, stroje a další podobné zboží,“ řekl Jaroslav Vaňous.

Mezi další strategické partnery Austromau patří například rejdařství Chipolbrok, které obsluhuje zejména Dálný Východ, a Nirint, což je jediný rejdař, který nabízí i konvenční servis z Evropy Kubu. Tuto středo-americkou zemi nemůže najíždět

žádná loď, která využívá také některý z přístavů v teritoriích pod kontrolou USA, neboť v nich platí sankce vůči Kubě. „Pokud nejsme schopni splnit požadavky zákazníka službami rejdařů z vlastní skupiny, máme samozřejmě možnost nakoupit služby i u dalších rejdařů. Zkrátka jsme připraveni zajistit přepravu do jakéhokoli přístavu na světě,“ řekl dále Jaroslav Vaňous.

Austromar zajišťuje i charterovou přepravu, tedy nájem lodí pro konkrétního zákazníka či zákazníky. Nicméně v dnešní době poptávka po tomto typu přeprav výrazně opadla.

Loď může být levnější než kamion

Jednou ze speciálních služeb, na které se Austromar orientuje, je námořní doprava na krátké vzdálenosti. „Tyto přepravy doplňují kamionovou dopravu po Evropě a v mnoha ohledech ji mohou plně nahradit,“ zdůraznil Jaroslav Vaňous. Díky námořní dopravě tak se může výrazně ulevit přeplněným dálnicím a tunelům.

Za námořní přepravy na krátké vzdálenosti se považují přepravy zhruba v regionu od Sant Petersburgu přes celou Skandinávii až po Suez. Do všech těchto destinací může Austromar zajistit přepravu zboží po moři jako alternativu kamionům. „Tato služba se setkává s poměrně velkým ohlasem, protože evropské silnice jsou přeplněné, což se týká zejména těch, co vedou z přístavů do vnitrozemí. Na některých destinacích, zejména pak například do Ruska, které není členem Evropské unie, bývají problémy s celním odbavením na hranicích a kamiony tam čekají třeba desítky hodin,“ pokračoval Jaroslav Vaňous. Námořní přeprava tyto celní procedury výrazně urychlí.

Po západní Evropě je sice možná kamionová doprava rychlejší, námořní rejdaři to avšak zase dokáží kompenzovat nižší cenou za přepravu. „Naším cílem je zákazníkovi nabídnout srovnatelnou nebo nižší cenu než za případnou cestu zboží po silnici. Obvykle se dostáváme průměrně na 80 procent ceny za silniční přepravu,“ uvedli zástupci společnosti Austromar.

Novinkou jsou i některé další servisy

Austromar je schopen zajistit spojení do jakéhokoli přístavu na světě, a to buď s využitím svých partnerských nebo i jiných rejdařů. Rejdaři sdružení ve skupině s Austromarem pravidelně rozšiřují nabídku. Jednou z posledních novinek je nový servis do Indie, konkrétně do přístavu Nhava Sheva. „Myslíme si, že to je jeden ze servisů, který zatím v našich službách chyběl a slibujeme si od něj hodně. Zatím se bude obsluhovat jednou lodí týdně,“ informoval Michal Vydra. Dosud se tato oblast obsluhovala s překládkou v některém z dalších přístavů, což dobu přepravy výrazně protahovalo.

Nová destinace může být zajímavá zejména pro podniky z oblasti autoprůmyslu. Z přístavu Nhava Sheva lze navíc velmi snadno obsloužit poměrně značnou část Indie. „Na základě poptávky jsme samozřejmě připraveni nabídnout i další servisy,“ uzavřel Michal Vydra.

Tomáš Johánek

spinner