15. října 2013
V přístavu Colombo na Srí Lance byl v srpnu uveden do provozu nový kontejnerový terminál s roční kapacitou 2,4 milionu TEU. V následujících letech přístav plánuje i rozšíření dvou již provozovaných terminálů na roční kapacitu až 7,2 milionu TEU, třikrát vyšší než dosud. Colombo by se tak podle předsedy představenstva přístavní správy Priyatha Wickramy mělo stát největším překladovým uzlem pro kontejnerizované zásilky na indickém subkontinentu. Za bouřlivým rozvojem srílanského přístavu, ale nejen jej, stojí především čínské investice.
Plných 85 procent přístavních zařízení v Colombu kontroluje China Merchants Holding, jeden z největších provozovatelů terminálů v Čínské lidové republice. Provozní licenci získal na dobu nejméně 35 let. Číňané také financovali 85 procent z 2,5 miliardy USD, které bylo na velkoryse koncipovaný přístavní projekt nutné vynaložit.
Příznivá doba pro investice
Zahraniční aktivity čínských přístavních podniků jsou poměrně nové. Dlouhá léta byl jediným čínským přístavním podnikem s mezinárodními ambicemi koncern Hutchinson z hongkongské skupiny Cheung Kong. Postupně však začaly rozšiřovat přístavní a terminálové angažmá v zahraničí i společnosti Cosco Pacific, Shanghai International Port Group (SIPG) a China Shipping Terminal. A všechny jsou nyní rozhodnuty svá portfolia mimo Čínu dále rozšiřovat. „Je příznivá doba. Ceny terminálů jsou výrazně nižší než na počátku finanční krize,“ komentují nejnovější pohyb na trhu analytici.
Před třemi lety investovala skupina China Merchants do terminálu v Nigérii, loni koupila podíly v zařízeních v Togu a Džibuti. Čínský koncern, jehož součástí je mimochodem i banka, v lednu převzal za 400 milionů € 49procentní podíl v Terminal Link, dceřiné společnosti pro přístavní překlad francouzské rejdařské skupiny CMA CGM. Terminal Link provozuje celkem patnáct terminálů v osmi zemích. Jeho záběr sahá od Belgie přes Pobřeží slonoviny až po Jižní Koreu. V posledních měsících se tempo akvizic nápadně zrychluje. V březnu získala China Shipping Terminal 24procentní podíl v terminálu Zeebrugge od APM, přístavní společnosti rejdařství Maersk. Kromě něj již vlastní mimo jiné i podíl v terminálu v egyptské Damiettě.
Průkopníkem v zahraničních aktivitách mezi podniky z čínské pevniny je Cosco Pacific, sesterský koncern největšího kontejnerového rejdařství v zemi. V uplynulých deseti letech nakupoval podíly v Antverpách, Suezu a Singapuru. V roce 2009 získal polovinu řeckého přístavu Pireus. Celá nákupní vlna přišla Cosco na více než jednu miliardu USD. „Provozovatelé terminálů hledají nové příležitosti pro rozvoj. Domácí čínský trh již nenabízí tolik snadných výdělků jako ještě před několika lety,“ tvrdí experti.
Růst v Číně slábne
Dlouhé roky vykazovaly všechny čínské pří-stavy dvouciferný růst. Sedm z deseti největších světových kontejnerových přístavů tak nyní leží v Číně. Tempo růstu čínské ekonomiky však pomalu slábne. Šanghaj a Hongkong dokonce v několika posledních měsících vykázaly pokles objemu překladu kontejnerů. Z nejrůznějších důvodů dochází také k přesunu výrobních kapacit do jiných center; na takové změny pak logicky provozovatelé terminálů musejí operativně reagovat. Podobně postupují i provozovatelé terminálů ze sousedních zemí. Filipínská skupina International Container Terminal Services (ICT-SI) považuje v současné době za perspektivní oblasti Vietnam, Kambodžu a Myanmar. ICT-SI byla založena před 25 lety, nyní provozuje terminály od domácí Manily přes Japonsko, Polsko a Chorvatsko až po Brazílii. Financování další expanze již má koncern zajištěno – ICTSI získala navýšení střednědobého úvěru ze 750 milionů USD na jednu miliardu USD.
Příprava na Triple-E
Číňané sázejí na to, že nové a rozšířené převzaté terminály budou odbavovat především nejnovější generaci obřích kontejnerových lodí třídy Triple-E. Cosco Pacific buduje v přístavu Pireus terminál pro velkokapacitní kontejnerové lodě. Colombo zvládne plavidla s ponorem až 18 metrů, k dispozici je v něm i nejmodernější generace portálových kontejnerových jeřábů. Řada analytiků otevřeně hovoří o tom, že čínské přístavní skupiny jednají zřejmě z pověření ústřední čínské vlády, která systematicky rozšiřuje zóny vlivu. Lars Jensen, ředitel dánské poradenské společnosti SeaIntel Maritime Analysis, je přesvědčen, že v brzké době zůstane čínským investorům uzavřena pouze možnost převzít část kontroly nad přístavními zařízeními ve Spojených státech amerických.