Evropa/Asie

Dálnovýchodní konference s napětím čekají na příští týden

S datem 1. října spojují velké naděje kontejnerová rejdařství obsluhující dálnovýchodní linky. Očekávají, že by se jim snad konečně mohlo podařit stabilizovat ceny za přepravu zásilek ve směru z Evropy. Konference Far Eastern Freight Conference (FEFC) již navrhla „upravený tarif“, od nějž si spolupracující rejdaři slibují zastavení cenových výkyvů.

Velký problém v dopravě mezi Evropou a Dálným východem představuje nevyváženost toků zboží. Podle analytiků z nizozemské služby Dynaliners v loňském roce do severozápadní Evropy z Dálného východu směřovalo téměř pět milionů TEU, zatímco v opačném směru jich byla jen polovina – 2,54 milionu TEU. Podíl prázdných kontejnerů, které je nutné přepravit zpět z Evropy na Dálný východ, se tak blíží 50 procentům.

Z této situace již léta profitují evropští exportéři, kteří platí souhrnné ceny mnohdy nižší, než je součet nejrůznějších příplatků. Kalkulaci ztěžují i průtahy při odbavení. Vzhledem k vysoké poptávce v Číně se nicméně rejdařům již v uplynulých měsících podařilo vyjednat postupné zvyšování tarifů. Za standardní 20’ kontejner (TEU) si tak zákazníci od října připlatí 200 USD. Kromě toho si členové FEFC v období od poloviny listopadu do poloviny února příštího roku začnou účtovat i sezonní příplatek (Peak Season Surcharge) ve výši 135 USD.

Krok FEFC uvítala i ostatní rejdařství, mimo jiné Evergreen a Wan Hai. Věří, že konference FEFC spustila lavinu, na jejímž konci bude „tarifní revoluce“. Podle všeho to však současně bude i labutí píseň Far Eastern Freight Conference. V září příštího roku totiž námořní konference v Evropě na nátlak Evropské unie končí.

n

www.fareasternfreightconference.com

spinner