14. září 2006
Největší světové kontejnerové rejdařství A. P. Moller/Maersk z Dánska pokřtilo v polovině srpna ve vlastních loděnicích v Odense největší kontejnerovou loï na světě. Plavidlo Emma Maersk, nesoucí jméno po nedávno zesnulé manželce zakladatele firmy Maersk, má oficiálně přepravní kapacitu 11 tisíc TEU. Analytikové pařížské společnosti AXS Alphaliner se domnívají, že ukládání kontejnerů na palubě je navrženo příliš opatrně a že při dodržení všech bezpečnostních pravidel by loï mohla uvézt až 13 500 TEU. Do léta roku 2009 by mělo rejdařství A. P. Moller/Maersk uvést do provozu dalších deset nákladních lodí nové obří třídy E. AXS předpokládá, že plavidlo Emma Maersk rejdař od druhé poloviny září nasadí v relaci Asie – Evropa. Pravidelně bude obsluhovat německý přístav Bremerhaven, kde Maersk provozuje terminál NTB (North Sea Terminal Bremerhaven), který je pro odbavení tak mohutného plavidla vybaven. Jeřáby si budou muset u lodí třídy E poradit s ukládáním kontejnerů do 22 řad. Dosud to bylo maximálně 18 řad. Vzhledem k dlouhým plánovacím a výrobním lhůtám při stavbě obřích kontejnerových lodí ULCS (Ultra Large Container Ship) zareaguje konkurence na novou třídu lodí A. P. Moller/Maersk nejdříve koncem desetiletí. Korejská loděnice Hyundai a německý Germanischer Lloyd již v loòském roce společně představily vlastní návrh plavidla o kapacitě 13 tisíc TEU, ale žádného zá-kazníka pro projekt zatím nezískaly. Lze stavět i větší lodě Technicky ani ekonomicky však nelze vyloučit stavbu lodí ještě větších, než je třída E. Podle expertů AXS současné loděnice dokáží postavit nákladní plavidlo o délce až 420 metrů s přepravní kapacitou až 15 tisíc TEU. Nasazení plavidel ULCS se očekává s velkým napětím, zejména s ohledem na jejich nasazování na pravidelné spoje. Stejně jako v případě obřího Airbusu A380, jejž jsou schopny odbavit jen necelé čtyři desítky letišť na světě, budou moci gigantické kontejnerové lodě najíždět jen ty největší a nejlépe vybavené přístavy na světě.