7. února 2014
V kontejnerovém terminálu hamburského přístavu zakotvila 6. ledna poprvé loď Eugen Maersk. V noci sedmého ledna pokračovala dál v plavbě směrem Dálný východ. S délkou 397 metrů je to doposud nejdelší loď, která v liniových službách podnikla plavbu ze Severního moře až do Hamburku a zpět.
Kontejnerovou loď E-třídy nasadilo rejdařství Maersk Line ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku v relaci Asie – Evropa (AE 2). Nyní bude v Hamburku kotvit pravidelně na kontejnerovém terminálu Eurogate. Před tím byl tento kontejnerový obr ve službách relace AE 10, která obsluhuje další přístavy v Severní Evropě. Hamburk spojuje celkem 11 lodí v relaci AE 2 s přístavy Tanjung Pelepas (Malajsie), Hongkong, Singapur, Busan (Korea), dále pak s čínskými přístavy Dalian, Xingang, Qingdao, Ningbo Šanghai a Yantian. Celková okružní plavba trvá přibližně 77 dnů.
Hamburk je na obří lodě dobře připraven
Loď Eugen Maersk je dlouhá 397 metrů, 56,4 metru široká a pojme až 15 550 TEU. Aby navigování fungovalo bezproblémově, vyzkoušeli a zdokonalili předem hamburští přístavní navigátoři připlutí i odplutí na speciálním simulátoru. „Se zkušenostmi, které máme na simulátoru již z dřívější doby kvůli odbavení velkokapacitních kontejnerových lodí s 16 tisíci TEU rejdařství CMA CGM a na základě aktuální rozvojové studie ke zhodnocení zvláštností lodí E-třídy v přístavu Hamburk, jsme na tyto velké lodě perfektně připraveni,“ řekl Tim Grandorff, zástupce společenství přístavních lodivodů v Hamburku.
Připlutí lodě E-třídy rejdařství Maersk do Hamburku je také znamením atraktivity tohoto labského přístavu. Zároveň z toho ale jasně vyplývá, že námořní doprava potřebuje nutně úpravu plavební dráhy na dolním a vnějším Labi. Připlutí takových kontejnerových obrů nesmí zakrýt skutečnost, že tyto lodě nemohou být plně naloženy a smějí přístav Hamburk v současné době naplouvat pouze podle platného omezení ponoru a šířky lodě v omezeném časovém úseku.
Hamburk je největším německým námořním přístavem a hlavním přístavem pro kontejnerové a nadgabaritní zboží. Jako jeden z předních evropských kontejnerových uzlových přístavů nabízí přístav v Hamburku nejkratší a nejrychlejší spojení z a do veškerých ekonomických center v Německu, severní, střední a východní Evropě, Rakousku a Švýcarsku a nejlepší námořní přepravu do všech zámořských míst.
(pat)