8. května 2017
Nová pravidla pro transparentnější financování klíčových přístavů v EU z veřejných fondů a obecná pravidla pro přístavy usilující o omezení počtu poskytovatelů služeb schválil dopravní výbor Evropského parlamentu. Současně však odmítl návrh „one size fits all“ – univerzálních pravidel pro přístup na jednotný evropský trh přístavních služeb, zejména lodivodů, doplňování paliva, uvazování a vleku plavidel.
Přístavy podle poslanců musejí mít samy možnost rozhodnout, jak jsou přístavní služby organizované i s přehlédnutím k odpovědnosti za bezpečnost provozu. Od nových pravidel se očekává posílení efektivity námořních přístavů v rámci vytížených transevropských dopravních sítí. Průmysl zemí EU bude díky tomu konkurenceschopnější, přitáhne také více investic a pomůže vytvořit nové pracovní příležitosti v pobřežních regionech.
Volný přístup k přístavním službám nelze vynucovat
„Naším cílem není vynucovat volný přístup na trh přístavních služeb. Především s ohledem na bezpečnost musí mít evropské přístavy pravomoc a odpovědnost při rozhodování o tom, kdo a jak bude služby zajišťovat,“ řekl parlamentní zpravodaj návrhu Knut Fleckenstein. „Poprvé během dlouhých diskusí nad přístavním balíčkem jsme zajedno s přístavy, provozovateli terminálů i zástupci odborů,“ dodal. Pravidla pro transparentnost finančních toků jsou primárně určená pro antimonopolní úřad Evropské komise. Po novém regulačním rámci pro veřejné investice volal námořní sektor již dlouho.
Návrh Evropské komise počítal s otevřením přístupu na trh přístavních služeb typu doplňování paliva, vlek a uvazování plavidel či služeb lodivodů. Dopravní výbor EP však dospěl ke stanovisku, že „jednotná úprava by v tomto případě nebyla vhodná, protože systém přístavů v EU tvoří řada různých modelů organizace přístavních služeb“. V praxi to znamená, že zůstane zachován stávající způsob opírající se o autoritu úřadů jednotlivých členských států.
Veřejné příspěvky se musí řádně zaúčtovat
Jestliže námořní přístavy dostávají veřejné příspěvky, musí to být jasně patrné v účetnictví – veřejně podporované aktivity a investice je třeba vést na oddělených účtech. Zneužití cen při absenci některých standardních mechanismů volného trhu má zabránit požadavek, aby poplatky „nebyly neadekvátní“ ekonomické hodnotě poskytovaných služeb a „byly nastaveny transparentně a nediskriminačně“.
Poplatky za užívání přístavní infrastruktury se současně mají odvíjet od „obchodní a investiční strategie jednotlivých přístavů“. Členové dopravního výboru EP při této příležitosti poukázali na skutečnost, že přístavní správy dnes zcela běžně a pravidelně komunikují s uživateli, když se mění struktura či výše poplatků. Každý členský stát by měl určit nezávislý orgán, v jehož kompetenci bude řešení porušování pravidel.
(tj)