16. července 2017, red
Podle průzkumu důvěry v námořní dopravu Shipping Confidence Survey, který prováděla mezinárodní poradenská společnost Moore Stephens, dosáhla ve druhém čtvrtletí letošního roku důvěra v sektor nejvyšší úrovně za poslední tři roky. Průměrná spokojenost respondentů činila 6,1 bodu z 10. Předchozí průzkum z února 2017 přitom ukázal hodnotu 5,6 bodu. Nárůst důvěry v námořní dopravu byl zaznamenán u všech kategorií respondentů. Průzkum se provádí od května 2008, kdy dosáhl průměru 6,8.
V případě lodních makléřů se rating námořní dopravy výrazně zvýšil ze 4,6 na 6,4 bodu, zatímco u majitelů plavidel stoupl z 5,6 na 6,1. Důvěra u nájemců lodí vzrostla z 5,9 na 6,4, u manažerů z 6,0 na 6,2. Míra spokojenosti se nezměnila u regionu Asie (5,6 bodu), avšak stoupla v Evropě (u 5,5 na 6,2 bodu) a v Severní Americe (z 6,1 na 6,4 bodu).
Pokud jde o budoucnost námořní dopravy, je patrný nárůst optimismu mezi respondenty. Důvodem je pokračující vyřazování starších a méně efektivních lodí a všeobecné přehodnocování ambiciózních plánů rejdařů na posilování kapacit flotil zejména kontejnerových lodí. Obavy vzbuzuje politická nestabilita, nadbytek kapacit na určitých trasách, ceny paliva a možný nedostatek kvalifikovaného personálu. Jeden z dotazovaných k průzkumu řekl: „Celý sektor námořní dopravy je věčně optimistický. Jediná dobrá zpráva v posledním týdnu dá zapomenout na předchozích osm krušných let a finanční těžkosti v minulosti.“ Nárůst výdajů očekává 50 procent oslovených – přitom v předchozím průzkumu to bylo 54 procent.
„Průzkum jsme poprvé provedli v roce 2008, v ekonomicky velmi složité době. Tehdy důvěra v námořní sektor dosáhla průměrné hodnoty 6,8. Nejnovější průzkum skončil na hodnotě 6,1, což je s ohledem na geopolitický vývoj, stav globální ekonomiky i průmyslu třeba považovat za solidní rating. Námořní doprava je citlivá na výkyvy mezinárodního obchodu, má však pozoruhodnou schopnost se s turbulencemi vypořádat. Náš průzkum ukázal, že řada respondentů je při formulování výhledu do budoucna stále obezřetná, a to zejména s ohledem na přetrvávající nadbytek přepravních kapacit. Přes-to panuje přesvědčení, že trend vyřazování starších lodí zesílí a zvítězí pragmatismus v chování rejdařů – jinak hrozí prodlužování stavu nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou,“ shrnul průzkum Richard Grainer z Moore Stephens Partner, Shipping & Transport.
(red)