Ekonomický deník: Český námořní terminál v Hamburku otevře možná až v roce 2031

Ekonomický deník: Český námořní terminál v Hamburku otevře možná až v roce 2031

25.11. - Plánovaný český námořní terminál v Kuhwerderském přístavu v Hamburku zahájí provoz možná až v roce 2031, ještě v červnu zmiňovalo ministerstvo dopravy rok 2028. Napsal to dnes server Ekonomický deník s odkazem na mluvčí ministerstva Alenu Mühl. Podle ní se již česko-německá pracovní skupina dohodla na výměně českých labských přístavních území v Hamburku za území Kuhwerderského přístavu, který je dostupný i pro námořní lodě. Výstavba nového terminálu podle dřívějších informací resortu dopravy bude stát zhruba 2,5 miliardy korun.

"Aktualizovaný termín zahrnuje kontext vývoje jednání a souvisejících faktorů," uvedla Alena Mühl. Projekt musí podle ní odrážet nejen dlouhodobé logistické a strategické potřeby České republiky v Hamburku, ale i realistické možnosti v nastavení financování anebo zájem potenciálních nájemců. Ministerstvo připravuje podkladové dokumenty na materiál pro schválení vládou. "Vyhodnotíme v nich všechny klíčové aspekty a posouzení vhodnosti a výhodnosti investice České republiky," podotkla Alena Mühl.

Česko-německá pracovní skupina vedle výměny území našla shodu také na technickém řešení, uvedla Alena Mühl. "Dohodnuta je jak samotná stavba terminálu, tak stavba nové přístavní zdi. Zásadní jsou pak právní a ekonomické otázky a ty jsou momentálně rozjednané. Právě toto má vliv jak na časový harmonogram plánovaných kroků, tak i na termín dokončení celého projektu," upozornila mluvčí. Podpis smlouvy o smlouvě budoucí je podle ní naplánovaný na konec února příštího roku.

Následovat podle návrhu budou projektová příprava a průzkumy v letech 2025 až 2026. "Podpis pachtovní smlouvy se předpokládá na 2027. Stavební úpravy by měly probíhat od druhé poloviny 2029," doplnila Alena Mühl. Pro Česko je k dispozici přístavní území o velikosti čtyř hektarů s možností budoucího rozšíření o další dva hektary. Investice do nového území jsou plánované ve dvou fázích. První předpokládá překládku zboží a využívání vlečkové koleje, ve druhé fázi se podle ministerstva počítá i s možností odbavování námořních plavidel.

Česko o směnu Sálského a Vltavského přístavu v Hamburku, které byly do roku 2028 propůjčeny Československu k užívání na základě Versailleské mírové smlouvy, usiluje dlouhodobě. Stejně jako samostatný Peutský přístav, který Československo koupilo v roce 1929, jsou tato území přístupná jen pro říční lodě. Kuhwerderský přístav je od současných českých přístavních území vzdálený několik kilometrů směrem k moři.

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner