28. července 2013
Evropská komise minulý týden zveřejnila plán na usnadnění celního odbavení námořních plavidel v rámci vnitroevropské příbřežní plavby. Cílem programu Blue Belt je zkrátit čekací doby v přístavech a posílit tak konkurenceschopnost celého odvětví. Speditéři a exportéři, kteří využívají evropskou příbřežní námořní dopravu, se totiž stále potýkají s komplikovanými administrativními procedurami v přístavech.
Zbytečné průtahy přinášejí vedle neproduktivního čekání také dodatečné výdaje. Lodě musejí čekat na celní odbavení mnoho hodin, někdy dokonce i dnů. Situace je natolik vážná, že ohrožuje konkurence-schopnost námořního sektoru a nahrává jiným druhům dopravy, zvláště pak mnohem flexibilnější silniční nákladní dopravě. Nejnovější záměr Evropské komise by měl usnadnit využití potenciálu evropského vnitřního trhu.
„Evropa čelí velkým výzvám. Hrozí nárůst kongescí i znečištění. Potřebujeme, aby příbřežní plavba naplnila svůj obrovský potenciál a poskytla levné a ekologické dopravní řešení. Musíme odvést významné toky zboží z přeplněných evropských silnic. Námořní sektor by se měl stát atraktivnější alternativou pro všechny, kteří chtějí přepravovat zboží v rámci Evropské unie,“ uvedl místopředseda Evropské komise a komisař pro dopravu Siim Kallas.
„Iniciativa Blue Belt vytvoří jednotný evropský trh na moři. Plánovaná opatření usnadní pohyb zboží, zjednoduší administrativu, podpoří obchod a vytvoří předpoklady pro snazší propojení všech druhů dopravy na evropském trhu. Usnadníme také práci celním orgánům, takže se budou moci více věnovat cílenému hledání rizik a ochraně evropských občanů a jejich ekonomických zájmů,“ dodal evropský komisař pro daně a cla Algirdas Semeta.
Zasilatelé využívající pravidelné přepravní trasy na území Evropské unie pro převážně evropské zboží mohou očekávat výrazně zjednodušený odbavovací režim. Nový návrh schválený Evropskou komisí dává členským zemím zkrácenou konzultační lhůtu 15 dnů (místo dosavadních 45). Zasilatelé budou moci požádat v předstihu o autorizaci v členské zemi, v níž hodlají vyvíjet obchodní aktivity.
Zjednodušení se dotkne většiny lodí
Téměř 90 procent lodí, které přepravují zboží z členských i nečlenských zemí Evropské unie a zastavují často v přístavech EU i mimo ně (například v Norsku, severní Africe nebo Ruské federaci), se dočká značného zjednodušení celních procedur. Zboží původem z Evropské unie bude odbavováno zvlášť a rychle uvolňováno do oběhu, zatímco „neunijní“ zboží projde odpovídajícím celním odbavením.
Blue Belt snad již v roce 2015
Evropská komise bude usilovat o to, aby ještě před koncem letošního roku dokončila návrh na vytvoření harmonizované elektronické deklarace. Nová eDeklarace bude obsahovat všechny náležitosti, které vyžadují celní orgány zemí Evropské unie i ostatních zemí. Evropská komise očekává, že nová opatření umožní realizovat program Blue Belt již v roce 2015.
Usnadnění procedur by bylo obrovským krokem vpřed, protože 75 procent evropského zahraničního obchodu a 37 procent vnitroevropského obchodu zajišťuje námořní doprava. Volný pohyb zboží sice patří mezi základní práva a svobody garantované Evropskou unií, ale v námořním sektoru není stále realitou. Zatím se přeprava evropského zboží po moři například mezi Antverpami a Rotterdamem uskutečňuje v režimu, jako by šlo o zboží dovážené z Číny. Důvodem je to, že jakmile loď opustí evropské teritoriální vody (12 námořních mil od pobřeží), orgány Evropské unie ji posuzují v režimu „mezinárodní přepravy“, protože opustila vnější hranice Evropské unie. Když se pak vrátí do přístavu nacházejícího se na území členského států Evropské unie, musí být podle stávajících předpisů znovu proclena, protože opustila celní území Evropské unie.